Tot slot van de weken die we in Frankrijk hebben doorgebracht, komen we bij de grote voorman van de Société Nationale de Musique, het platform dat sinds 1871 zoveel heeft bijgedragen aan de herwaardering van de instrumentale en vooral de kamermuziek in Frankrijk, dan vooral van eigen bodem, de Ars Gallica, Camille Saint-Saéns. Deze speelde graag leentjebuur. Zo zou je bij het Eerste strijkkwartet, in e-kl.t. zomaar kunnen vergeten dat deze partituur in 1899 is geschreven en niet een onbekend werk van Mendelssohn van zestig jaar terug is. Of van Beethoven, in het geval van het dramatische Molto adagio. In het driedelige Tweede strijkkwartet, in G-gr.t. betreffen de dankbetuigingen vooral Haydn en Mozart. Alsof Saint-Saëns met het klimmen der jaren verder terug in de tijd ging.
Camille Saint-Saens (1835-1921) – Strijkkwartet in e-kl.t., opus 112 (1899)
(1) Allegro, (2) Molto allegro quasi presto, (3) Molto adagio, (4) Allegro non troppo
Uitvoerenden: Viotti Quartet
CD: Warner Classics
Camille Saint- Saëns – Strijkkwartet in G-gr.t., opus 153 (1918)
(1) Allegro animato, (2) Molto adagio, (3) Interlude et Final: Andantino, Allegro con moto
Uitvoerenden: Viotti Quartet
CD: Warner Classics
Samenstelling & presentatie: