Bijdetijds | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
Search for:
spinner

Bijdetijds

do 21 mei 2009 13:00 uur

Limburgse Kaas #5.
Limburgse Kaas, niet iedereen houdt ervan, maar het is wel een begrip. Vandaag de vijfde aflevering van onze serie over hedendaagse Limburgse muziek. Deze aflevering is geheel gewijd aan Andrée Bohomme.

Andrée Bonhomme (1905-1982) was een opmerkelijke vrouw. Haar van oorsprong Franse familie zat sinds generaties in zaken. Haar vader was bankier en haar moeder stamde uit een bankiersfamilie. Ze werd geacht ‘iets nuttigs’ te gaan studeren. Andrée besloot echter na haar opleiding tot onderwijzeres muziek te gaan studeren en werd pianiste en componiste. Vrouwelijke componisten waren in haar tijd beslist geen alledaags fenomeen. Het is aan haar eigen gedrevenheid en natuurlijk aan de schoonheid van haar composities te danken dat ze überhaupt is opgevallen.
Bonhomme was virtuoos pianiste en speelde lange tijd in het Maastrichts Stedelijk Orkest (het huidige Limburgs Symphonie Orkest). Tijdens de Tweede Wereldoorlog weigerde ze echter de verplichte ‘niet-Joodverklaring’ te tekenen en werd om die reden ontslagen. Ze leefde van privémuzieklessen en optredens. 
In Zuid-Limburg, met name in Maastricht, staat de Franse cultuur in hoog aanzien. Ook nu nog zijn er families waar onderling Frans wordt gesproken. Als Componiste werd Andrée Bonhomme sterk beïnvloed door Franse componisten.
Ze begon reeds op tienjarige leeftijd te componeren. Haar talent werd ontdekt door componist Charles Smulders. Ze studeerde onder andere bij Henri Hermans, Gustaaf Olterdissen, Darius Milhaud en Matty Niël.
Aanvankelijk componeerde Bonhomme in een heel natuurlijke, toegankelijke, romantische stijl. Bij Niël studeerde ze dodecafonie. Hoewel ze Niël zeer bewonderde is ze helaas, volgens eigen zeggen, bij het bestuderen van deze zeer technische componeerstijl haar eigen natuurlijke stijl kwijtgeraakt. Haar latere werken hebben niet meer de spontane schoonheid van haar eerdere werken. Enkele jaren later, in 1958 stopte ze met componeren, definitief, zoals later zou blijken.
Bonhomme is lange tijd docente geweest, onder andere aan de Heerlense muziekschool. Na een hersenbloeding in 1972 is ze ook daarmee gestopt.
U hoort enkele historische opnamen en enkele redelijk recente opnamen van werken van Bonhomme, waaronder het pareltje ‘La flûte de Jade’. Op één opname hoort u Andrée Bonhomme zelf op piano.
 
Andrée Bonhomme.
1. Piece en forme de sonate.
Andée Bonhomme: piano. Marcel Frère: cello.
2. Dansons la gigue.
Jens Lauterbach: tenor. Symfonieorkest Avanti Maastricht,Oratoriumvereniging Sittard olv Alice Hendriks.
3. Prelude et fugue pour quatuor à cordes.
Limburgs Strijkkwartet: Marcel Tijssens: eerste viool, Huub Lahey: tweede viool, Chris Baade: altviool, Johan de Nobel: Cello.
4. La flute de jade.   
Britt Truyts: sopraan, Symfonieorkest Avanti Maastricht olv Alice Hendriks.
5. Sonate pour violon et piano.
Jan Vanherle: viool, Jo Mertens: piano.
6. balletsuite Xanthis.   
Symfonieorkest Avanti Maastricht olv Alice Hendriks.
Al deze opnamen zijn verschenen op de CD’ Andrée Bonhomme, een ontmoeting’, uitgegeven door L1 (Nummer L1-016).
‘Met dank aan Ton Harmes’

Samenstelling:
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan