Kroniek van briljant plagiaat | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Kroniek van briljant plagiaat

3 december 2004, Waalsekerk, Amsterdam

Thema: Klassiek | Opera
Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Georg Friedrich Händel | Giovanni Battista Bononcini
Opnametechniek: Steven Kampmeijer

Händel haalde zijn triomfen niet helemaal op eigen kracht.

Händel wordt gevierd als een van de grootste genieën uit de barok. Misschien dat hij Bach voor moet laten, maar verder kon er toch geen componist tippen aan zijn grandioze melodische gaven en feilloze instinct voor theater.

Echter: er waren momenten dat Händels inspiratie hem in de steek liet. Met de enorme hoeveelheid niet aflatende opdrachten – eerst voor opera’s, later voor oratoria en tussendoor voor talloze kleinere werken. Als hij het even niet meer wist, recyclede hij vaak oudere werken. Dat mocht, want in die tijd waren muziekstukken geen onaantastbare werken.

Wat echter niet mocht was het overschrijven van andermans muziek. En dat is nu wel wat Händel een paar keer gedaan heeft. Vooral voor zijn opera’s heeft hij een paar keer afgekeken bij zijn collega’s. Met name de opera’s van Bononcini moesten eraan geloven. Tactloos genoeg gebruikte Händel ook nog eens de opera’s die hetzelfde libretto toonzetten…

Händelfans hebben zijn werkwijze vaak verdedigd door erop te wijzen dat hij de muziek niet zomaar overnam, maar met de vonk van zijn eigen genie naar een hoger plan tilde. “He picked up a pebble and changed it to a diamond”, klonk het. Het Utrechts Barok Consort stelt ons nu in staat om die bewering te toetsen. Ze voeren de volledige Polifemo van Bononcini uit, met tussendoor drie aria’s uit de opera Aci, Galatea e Polifemo van Händel. De meester heeft plagiaat gepleegd, dat is duidelijk, maar er is ook verschil. Genoeg verschil om hem deze diefstal te vergeven?

Ouverture en scène 1
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 2
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort: Dirigent: Jos van Veldhoven Hobo & blokfluit: Diego Nadra en Gilberto Caserio Viool I: Antoinette Lohmann, Arjen de Graaf, John Wilson Meyer en Lidewij van der Voort Viool II: Tjamke Roelofs, Elisabeth Ingen Housz en Anu Gehlert Altviool: Laxmi Bickley en Jan Willem Vis Cello: Job ter Haar en Elske Tinbergen Contrabas: Jan Hollestelle Klavecimbel: Walewein Witten Solisten: Polifemo: Marc Pantus, bas Acis: Sara Jaeggi, sopraan Galatea: Anabela Marcos, sopraan Silla: Nicola Wemyss, sopraan Glauco: Benjamin Bakker, countertenor Circe & Venus: Bauwien van der Meer, alt
Scène 3
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 4
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 5
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 6
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 7
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 8
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 9
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Aria van Aci: Che non può la gelosia
Georg Friedrich Händel
Utrechts Barok Consort
Scène 10
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 11
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 12
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 13
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 14
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 15
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Scène 16 en begin 17
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Aria van Polifemo
Georg Friedrich Händel
Utrechts Barok Consort
Scène 17 (vervolg)
Giovanni Battista Bononcini
Utrechts Barok Consort
Aria van Aci: Verso già l'alma col sangue
Georg Friedrich Händel
Utrechts Barok Consort
Scène 17 (vervolg)
Giovanni Battista Bononcini
slotkoor
Giovanni Battista Bononcini
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan