Schandpaal of hommage?
23 maart 1997, Centrum Nieuwe Koormuziek, Posthoornkerk, Amsterdam
Het waren de jaren zeventig. Tradities stonden alom onder druk. Ook de Matthäus-Passion kwam serieus ter discussie te staan.
Louis Andriessen en Louis Ferron zorgden voor een eigentijdse Mattheuspassie. Het verhaal ging over hoeren en dictators en de muziek herinnert wel aan Bach maar is toch vooral typisch Andriessen: onsentimenteel, soms provocatief simpel en altijd voorwaarts. Niet iedereen is even gesticht van het werk: het is wel erg ‘jaren zeventig’ en het behoort misschien niet tot de hoogtepunten van Andriessens oeuvre. En die knipogen naar Bach, is dat nu een eerbetoon of wordt er tegen de meester geschopt? U kunt het nu, aan de hand van deze uitvoering uit 1997, zelf bepalen.
Mattheus Passie, Bordeel
Louis Andriessen
Koor, Ensemble Nieuwe Muziek olv Huub Kerstens, Rita Dams, Ananda Goud (mezzosopraan), Henk Vels (tenor), Pieter Hendriks (bariton), Rudolf Lucieer (verteller)
Mattheus Passie, Gerechtshof
Louis Andriessen
Koor, Ensemble Nieuwe Muziek olv Huub Kerstens, Rita Dams, Ananda Goud (mezzosopraan), Henk Vels (tenor), Pieter Hendriks (bariton), Rudolf Lucieer (verteller)
Mattheus Passie, Executieplaats
Louis Andriessen
Koor, Ensemble Nieuwe Muziek olv Huub Kerstens, Rita Dams, Ananda Goud (mezzosopraan), Henk Vels (tenor), Pieter Hendriks (bariton), Rudolf Lucieer (verteller)