spinner

Suite Muziekweek 1996: Taal als instrument

9 november 1996, IJsbreker, Amsterdam

Springplank voor jonge musici

De initiële doelstelling van De Suite is jonge musici gelegenheid te geven podiumervaring op te doen, en dan bij voorkeur met repertoire van tijdgenoten. Van 1951 tot 1984 gebeurde dat bij Peter en Hetta Rester in hun huis aan de Willemsparkweg in Amsterdam. Van 1984 tot 2009 vonden deze concerten plaats tijdens de Suite Muziekweek – eerst in de IJsbreker en later in het Muziekgebouw aan ’t IJ.

In 2009 werd de structurele subsidie stopgezet en lagen de activiteiten stil. Sinds 2015 verstrekt De Suite compositieopdrachten aan jonge componisten voor jonge musici en kamermuziekensembles.

Tijdens de Muziekweek van 1996 stond ‘taal’ centraal. Op het programma van dit concert stond naast werken van de Nederlandse componisten Ton de Leeuw en Jan Rokus van Roosendael (foto), ook een klankdicht van Kurt Schwitters.

Rogoshanti voor slagwerk en stem (1986)
James Wood (1953)
Ulrich Pöhl (slagwerk, stem)
Stanza II (1971) voor harp en geluidsband
Toru Takemitsu (1930-1996)
Idske Bakker (harp)
Midare (1972) voor marimba
Ton de Leeuw (1926-1996)
Ulrich Pöhl (marimba)
Scherzo uit Sonate in Urlauten (1922-32) voor stem
Kurt Schwitters (1887-1948)
Annette de Rosario (stem)
Jeu-Parti (1970) voor vibrafoon en harp
Marta Ptaszynska (1943)
Ulrich Pöhl (vibrafoon), Idske Bakker (harp)
Stringhara (1994) voor zang, harp en slagwerk
Jan Rokus van Roosendaal (1960-2005)
Annette de Rosario (sopraan), Idske Bakker (harp), Ulrich Pöhl (slagwerk)