spinner

Leve Beethoven

za 12 dec 2020

Het jaar 2020 gaat niet alleen over een virus. Er was ook een verjaardagsfeest. De Concertzender produceerde de grootste productie in haar geschiedenis, door álle werken van Ludwig van Beethoven (die dit jaar 250 zou zijn geworden) te laten horen in de serie ‘Leve Beethoven!’ Vaak gebeurde dat in bijzondere setting, met commentaar van musici, kenners, liefhebbers of collega-componisten. Vlak voor het einde van het jaar kijken we met een aantal betrokkenen terug op deze krachtsinspanning. Aan de hand van een eenvoudige vraag: ’Welk stuk van Beethoven is je het meest dierbaar en waarom?’

Stef Lokin:
Het stuk van Beethoven dat altijd met me meegaat is een kwartet uit de opera Fidelio. Het heet ‘Mir ist so wunderbar’. Waarom dit stuk van Beethoven mij zo aanspreekt? Misschien omdat het ‘on-Beethovens’ is. We lieten het werk horen in de uitzending waarin Wolfgang Lange vertelt over de canon in het werk van Beethoven.

Henk Hylkema, producent:

“Leve Beethoven” betekende een geweldige uitbreiding van mijn kennis over de muziek van Beethoven. De pianosonates en concerten en de symfonieën: wie kent ze niet. Maar dat hij nog zoveel meer, en in zoveel genres heeft gecomponeerd was een ontdekking. Denk aan de volksliedjes en een aantal cantates voor het Keizerlijke hof, of werken uit bewondering voor anderen geschreven. De toonzetting van Meeresstille und Glückliche Fahrt, Op. 112 naar een van Goethe is hiervan een voorbeeld. Prachtig hoe Beethoven de tegenstelling tussen windstilte -toen een drama voor de beroepszeilvaart- en het opsteken van de wind in klank weet te vatten.

De wind fluistert
De het schip komt in beweging.
Snelheid! Snelheid!
De golf splitst zich
De verte komt dichterbij;
Ik zie het land al!

Luister naar Meerstille und glückliche Fahrt, opus 112 in de uitzending van
Leve Beethoven van dinsdag 17 november.

 

Rahul Gandolahage:
Deze vraag is een kwelling. Wat ongelofelijk onmogelijk te kiezen uit zo veel muziek. Laat ik dan het 4e pianoconcert noemen. Om dat heerlijke moment dat Beethoven iedereen op het verkeerde been zet door het verschil in toonsoort tussen de piano-intro en de inzet van het orkest. Maar ach…Ik kill nu zeker 26 darlings. Rahul Gandolahage beluistert en bespreekt het 4e Pianoconcert van Beethoven met Jan Wijn, 29 juni 2020.

Evert-Jan Nagtegaal
Toen ik kon meewerken aan Leve Beethoven ging de muzikale schatkamer van de componist voor me open ging. Mijn grootste ontdekking deed ik toen bariton Maarten Koningsberger enthousiast vertelde over de voor mij onbekende volksliedbewerkingen die Beethoven maakte. De bewerkingen van Schotse volksliederen op 108 was een ‘Ear-opener’ mede. Vooral het 5de lied ‘The sweetest lad was Jamie’ en het 20ste ‘Faithful Johnny’. Evert-Jan Nagtegaal beluistert en bespreekt Beethovens Schotse volksliederen met Maarten Koningsberger.

Robbert-Jan de Neeve:
De vraag valt niet te beantwoorden. Er is zoveel moois. Maar terugkijkend op ons project zijn er voor mij persoonlijk wel wat afleveringen die extra bijzonder zijn door hun invalshoek. Daarbij ging het een aantal maal over onvoltooide werken, of componisten die zich door Beethoven lieten inspireren. Geïnspireerd door Beethoven: Martijn Padding

Cees Nieuwenhuizen over het voltooien van onvoltooide Beethovencomposities