spinner

Bijdetijds

Limburgse Kaas #11.
Niet iedereen houdt ervan, maar het is wel een begrip. Deel 11 van onze serie over hedendaagse Limburgse muziek is gewijd aan Jo van den Booren. Hij heeft een uitgebreid en zeer veelzijdig oeuvre op zijn naam staan. Mystiek, spiritualiteit en filosofie zijn zeer belangrijke inspiratiebronnen voor Van den Booren.

Van den Booren werd geboren in Maastricht in 1935. Hij was lange tijd eerste trompettist van het Brabants Orkest. Daarnaast was hij componist en dirigent. Sinds zijn pensionering is hij full-time componist.
Tegen het einde van de Tweede Wereldoorlog kwam Jo van den Booren, als jongetje van negen jaar, voor het eerst echt met muziek in aanraking. De bevrijding van Maastricht maakte een enorme indruk op hem en er ging daarna een muzikale wereld voor hem open door de muziek die door de Amerikaanse soldaten werd meegebracht. Hij heeft zich sterk door deze Amerikaanse muziek laten beïnvloeden. Zo zijn er in veel van zijn werken jazz-invloeden te horen. Van den Booren  heeft ook een grote belangstelling voor filosofie, mystiek en spiritualiteit. Ook dit zijn grote inspiratiebronnen voor zijn composities.
Van den Booren componeert al ruim 60 jaar. Hij studeerde onder andere bij Louis Toebosch, Kees van Baaren, Ton de Leeuw en Klaus Huber. Hij heeft een groot en zeer veelzijdig oeuvre op zijn naam staan, onder andere bestaande uit liederen, koorwerken, kamermuziek, orkestwerken (waaronder 9 symfonieën), opera’s, filmmuziek, elektronische muziek en HAFA-muziek. Hij ontving o.a. de Visser Neerlandiaprijs, de Brabantse Cultuurprijs en een Koninklijke onderscheiding (Ridder in de Orde van Oranje Nassau) voor zijn werk.
Van den Booren over zijn werkwijze: “Voor een groot deel van mijn werk geldt, dat het in de schetsfase nog heel rationeel is. Daarvan moet ik mij tijdens het componeren steeds vrijvechten, wat veel creatieve energie losmaakt. Het mooiste moment is, als de compositie zijn eigen weg gaat afleggen, die je alleen maar hoeft te volgen. Dat is vaak de eerste climax, alsof het dan verder vanzelf gaat. Daar moet ik dan zo weinig mogelijk met mijn hersens tussenkomen.”
Jo van den Booren.
1. En mi pecho florido (uit: Noche Oscura). Evocantes Kamerkoor olv. Marc Versteeg.
2. Fliegt meine Seele oft hin und her (uit: Hölderlin-Elegien).
Myra Kroese, alt. Rob Nederlof, piano.
EVO 0103
3. Impromptu.
Ensemble 88: Chantal Bohets, piano. Jan van den Boomen, slagwerk, Angelique van Duurling, fluit. Leo van Tol, klarinet. Jos Kamp, cello. Paul Pankert, viool. Hans Leenders, dirigent.
Stemra 19882008
4. Interrogatoire IV (uit: La passion de Jeanne d’Arc).
5. Au Bûcher (uit: La passion de Jeanne d’Arc).
Het Brabants Orkest olv. Jan Stulen.
CLAR 53316
6. Larghetto (uit: Concerto for Saxophone Quintet and Orchestra).
Het Brabants Orkest olv. Arpad Joo en Het Brabants Saxofoonkwartet.
Niet op cd verschenen
7. En la noche dichisa (uit: Noche Oscura). 
Evocantes Kamerkoor olv. Marc Versteeg.
8. Der Wonnegesang des Frühlings (uit: Hölderlin-Elegien). 
Myra Kroese, alt. Rob Nederlof, piano.
EVO 0103
9. La Soledad (en honor de Juan de la Cruz). Uit: Hölderlin-Elegien.
Rob Nederlof, orgel.
EVO 0103