spinner

Een Os op het Dak

Een os op het dak 7: Roaring Twenties.
Een introductie van eigentijdse muziek in gewonemensentaal.

 

Vandaag de zevende aflevering van ‘Een os op het dak’ van Thea Derks. In dit programma volgt zij losjes het betoog van haar boek ‘Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht’, een introductie in gewonemensentaal.

In de vorige aflevering klonk muziek van studenten van Arnold Schönberg, onder wie Vilma von Webenau, Hanns Eisler en John Cage.

Terwijl Schönberg in Wenen zijn twaalftoonsmethode ontwikkelde, woedden in Parijs de Roaring Twenties. Waar hij de 12 halve tonen van het octaaf in een keurslijf dwong, omarmden componisten in Parijs juist de opzwepende jazzmuziek van zwarte Amerikaanse soldaten. Ook incorporeerden zij elementen uit cabaret en vaudeville: men vierde het leven, vrolijkheid was troef.

Het bekendst werden de zes componisten van de ‘Groupe des Six’ rond Erik Satie. Ze waren wars van de Duitse zwaarmoedigheid en wilden het publiek vermaken, zoals met het jolige ballet ‘Les mariés de la Tour Eiffel’.

Ook Duitse componisten als Hanns Eisler en Kurt sloten aan bij jazz en populaire muziek. Maar zij wilden het gewone volk niet enkel vermaken maar vooral ook hun onderdrukte en uitgebuite positie aan de kaak stellen.

 Tip: als u de Os aanschaft via de website boekenbestellen.nl ontvangt u een exemplaar met persoonlijke opdracht. 

 

1. Georges Auric, Arthur Honegger, Darius Milhaud, Francis Poulenc & Germaine Tailleferre. Les mariés de la Tour Eiffel.
Radio Kamer Filharmonie olv. Marc Soustrot.

2. Kurt Weill. Der Jasager.
Solisten: Willybald Vohla; Josef Protschka; Lys Bert Symonette, Walter Jenckel,
Hans Markus, Alfons Holte.
Düsseldorf Kamerorkest- en Kinderkoor olv. Siegfried Köhler.

 

Samenstelling, presentatie en montage: Thea Derks.

 

 

 

Samenstelling & presentatie: