spinner

Een Os op het Dak

De Os in tijden van Corona #15. Werken van Cecilie Ore [zie foto], Laura Kaminsky, Tania León, Georges Aperghis & Viteslava Kaprálová.


Vandaag de achtentwintigste aflevering van
Een os op het dak van Thea Derks, geïnspireerd op haar boek Een os op het dak: moderne muziek na 1900 in vogelvlucht. In december 2020 verscheen de tweede druk.

Eindelijk zijn de coronamaatregelen versoepeld en mogen we weer concerten bezoeken zonder ons te moeten onderwerpen aan een onaangename test. Een hele opluchting voor velen, zoals blijkt uit de geringe animo voor die toegangstesten.

Vandaag aandacht voor liefst vijf, zeer uiteenlopende, componisten. Te beginnen met de cd Come to the Edge naar het gelijknamige koorwerk van de Noorse Cecilie Ore. Zij studeerde onder anderen bij Ton de Leeuw, die haar uitdaagde haar eigen weg te vinden.

Vanaf begin deze eeuw verhoudt Ore zich in haar werk steeds meer tot de actualiteit. Zo is het libretto van Come to the Edge gebaseerd op historische uitspraken over de vrijheid van meningsuiting én op letterlijke citaten uit het verweer van de Russische protestgroep Pussy Riot, die tijdens een schertsproces in 2012 tot twee jaar gevangenisstraf werden veroordeeld.

Ook de Amerikaanse Laura Kaminsky adresseert een politiek thema in Reckoning: Five Miniatures for America for Piano Four Hands dat ze in 2019 componeerde voor de zojuist verschenen portret-cd Fantasy. In haar toelichting verwijst Kaminsky naar het ‘tumultueuze politieke landschap’ en de toenemende polarisatie in haar land. Ook al wordt zijn naam niet genoemd, het is duidelijk dat Kaminsky doelt op president Trump.

De Cubaans-Afrikaanse Tania León verwerkt muziek invloeden uit alle denkbare culturen en onttrekt zich aan labeltjes, maar haar muziek wordt desondanks vaak omschreven als ‘Pan-Latin’. In Axon gaat een violist in dialoog met een computer die live reageert op haar spel.

Van de Grieks-Franse componist Georges Aperghis verscheen een cd in de reeks Solo van Klangforum Wien op het label Kairos. In Ruinen speelt de trombonist niet alleen een scala aan acrobatische motieven waarvan de aanzet op in- of uitademing precies is uitgeschreven, maar slaakt hij ook verzuchtingen en (wanhoops)kreten.

De Spaans-Britse pianist Antonio Oyarzabal bracht recent de cd La muse oubliée uit, met muziek van 13 verschillende vrouwelijke componisten van Barok tot heden. Hiervan klinken vandaag de April Preludes van de Tsjechische Viteszlava Kaprálová, een geestverwant van Janáček en Martinů.

De 1e druk van Een os op het dak is uitverkocht, maar via boekenbestellen.nl ontvangt u een exemplaar van de 2e druk.

1. Cecilie Ore [zie foto]. Come to the Edge.
Ensemble 96 olv. Nina T. Karlsen.

2. Laura Kaminsky. Reckoning, Five Miniatures for America for Four Hands.
Ursula Oppens & Jerome Lowenthal, piano. 

3. Tania León. Axon for violin and interactive computer.
Mari Kimura, viool. 

4. Georges Aperghis. Ruinen.
Mikael Rudolfsson, trombone.

5. Viteszlava Kaprálová. April Preludes.
Antonio Oyarzabal, piano.

 

Samenstelling & presentatie: