Componisten/uitvoerenden: Agostino Di Scipio | Roberto Pugliese
Geluid – ruimte / muziek gecomponeerd voor in ruimtes
1/ Concerto per natura morta I., Roberto Pugliese, 2014 * 40’19“
2/ Concerto per natura morta II, Roberto Pugliese. 2014 19’43“
Concerto per natura morta stammen:
Ijzer, luidsprekers, audiokabels, multikanaals audiosysteem, audiocompositie.
In de ruimte hangen dertien kastanjestammen horizontaal in de lucht op verschillende hoogtes. De stammen komen van dode bomen en werden leeggemaakt door een machine die daarvoor is ontworpen. In elke stam is een luidspreker geplaatst. Op deze manier wordt het geluid versterkt en aangepast door het volume en de vorm van de stam zelf. De geluiden die door de installatie worden gereproduceerd, komen van de plaatsen waar de stammen zijn weggehaald en van opnames die zijn gemaakt tijdens het leegmaken. Deze geluiden zijn later op digitale wijze verwerkt met behulp van software die voor dit doel is ontworpen en vervolgens compositorisch samengesteld. Op deze manier wordt de gebruiker ondergedompeld in een “stilleven” waarbij de aanwezigheid van het geluidsaspect in combinatie met de imposante en indrukwekkende visuele textuur het werk een grote emotionele en boeiende impact geeft.
Roberto Pugliese:
Geboren in Napels, Italië, 1982. Roberto woont en werkt in Bologna, Italië. Masterdimploma in elektronische muziek aan het Conservatorium in Napels met M° Agostino di Scipio, verdeelt de kunstenaar zijn tijd tussen lesgeven aan het Conservatorium van Bari (muzieksystemen, elektroakoestisch- en informaticalaboratorium en geluidskunst), het spelen van muziek en het realiseren van geluidsinstallaties. Zijn onderzoek ontleent zijn energie aan twee artistieke stromingen, die van geluidskunst en van kinetische en geprogrammeerde kunst. Met behulp van mechanische hulpmiddelen die worden aangestuurd door software en die met elkaar, met de omgeving en de waarnemer interacteren, wil hij nieuwe onderzoeksgebieden in geluidsfenomenen onderzoeken, de processen analyseren die de menselijke psyche gebruikt om structuren van natuurlijke oorsprong te onderscheiden van kunstmatige, de relatie tussen mens en technologie en de relatie tussen kunst en technologie ontdekken. Het geluid wordt zo het object van onderzoek en een middel van akoestische en visuele expressie.