spinner

Panorama de Leeuw

Aflevering IX, 6-5-2015 – Oproer (2).
Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw aan de hand van haar in 2014 verschenen biografie Reinbert de Leeuw, mens of melodie. Hier vindt u een filmpje over het hoe en waarom van het programma: http://bit.ly/1I8dZId

Vandaag aandacht voor het dispuut over ‘soniek’ versus ‘muziek’ dat in 1962 werd aangezwengeld door de componist Hans Henkemans. Hij wilde hiermee het werk van Reinbert de Leeuw c.s. onderscheiden van de meer traditionele muziek van hemzelf en anderen.
Op 16 maart 1966 publiceren ‘De vijf’ een open brief in het Algemeen Handelsblad, gericht aan het Concertgebouworkest, dat te weinig aandacht zou besteden aan eigentijdse muziek. Opmerkelijk, want de brief verschijnt drie dagen na de wereldpremière van Ittrospezione III van Louis Andriessen – door hemzelf gedirigeerd – met Reinbert de Leeuw en Jan van Vlijmen aan de piano. Ook deze kwestie leidt tot een nationaal dispuut. Helemaal roerig is het rond de première van de opera Reconstructie in het Holland Festival van 1969. Deze gezamenlijke ‘moraliteit’ van ‘De vijf’, op een libretto van Harry Mulisch en Hugo Claus leidt zelfs tot Kamervragen.

Tip: als u via deze 
link de biografie aanschaft, steunt u kosteloos de Concertzender.
http://bit.ly/1wOSFmS

1. Hans Henkemans. Derde deel uit Vioolconcert.
Theo Olof, viool.
Concertgebouworkest olv Eduard van Beinum.
 
2. Earle Brown. Available Forms 1.
Musikfabrik olv Earle Brown.
 
3. Louis Andriessen, Reinbert de Leeuw, Misha Mengelberg, Peter Schat en Jan van Vlijmen. Reconstructie (letters C t/m I).
Diverse uitvoerenden.
 
Opnametechniek: Ger van den Beuken 

Samenstelling & presentatie: