spinner

Panorama De Leeuw

Aflevering 3, Krantenpapier?
Thea Derks volgt het muziekspoor van Reinbert de Leeuw aan de hand van haar in maart 2014 verschenen biografie Reinbert de Leeuw: mens of melodie. De pianist, componist en dirigent heeft veel betekend voor het Nederlandse muziekleven en neemt daarin nog altijd een prominente positie in.

In de derde aflevering staan we stil bij de jaren vijftig, waarin De Leeuw het Barlaeus Gymnasium voltooit en na een blauwe maandag Nederlands te studeren begint aan een studie piano aan het Muzieklyceum te Amsterdam.

Volgens de communis opinio zat Nederland in de jaren vijftig van de vorige eeuw dichtgeplakt met krantenpapier, maar dit beeld wordt in de biografie aardig bijgesteld. Zo braken bijvoorbeeld de Gaudeamus Muziekweek (1945); het Holland Festival (1948); De Suite (1951) en het Contactorgaan Elektronische Muziek (1956) een lans voor de nieuwe muziek. Ook de Russisch-Nederlandse violist/dirigent Elie Poslavsky timmerde met zijn Haags Ensemble voor Nieuwe Muziek vanaf 1956 stevig aan de avant-gardistische weg.

Vandaag werken van Arnold Schönberg, Charles Ives, Henk Badings, Leos Janaček en Reinbert de Leeuw.

1. Arnold Schönberg.
Uit Suite voor piano opus 25: Gavotte.
Glenn Gould, piano.
[cd ‘Schoenberg Dodecophany’
Sony Classical SMK 62021]
 
2. Reinbert de Leeuw.
Drei Positionen für Violine solo.
Ruth Hesseling, viool.
[Opname MCN (bijzondere collecties Universiteit van Amsterdam)]
 
4. Charles Ives. The Unanswered Question.
Haags Ensemble voor Nieuwe Muziek olv. Elie Poslavsky.
[Eigen opname Koos Verheul, 25-2-1965]
 
5. Henk Badings. Kain en Abel, Elektronische compositie voor ballet.
Nederlands Ballet.
cd-box ‘Popular Electronics’
Basta Music 30.9141.2
 
6. Leos Janáček. Rikadla.
Schönberg Ensemble. Nederlands Kamerkoor olv. Reinbert de Leeuw.
[Schoenberg Ensemble Edition
Et’cetera KTC 9000-CD 04]

Samenstelling & presentatie: