spinner

Thema

Klanksporen:  James Tenney, deel I

 

Een leven lang geobsedeerd door de kristallijnen schoonheid van klank. Als een wetenschapper onderzocht de Amerikaanse componist James Tenney (1934-2006) de harmonische eigenschappen van klank. Van zinderende microtonaliteit tot louterende minimalistische concepten die het klankenspectrum in al zijn kleurenrijkdom openbaarde. Als docent in Californië en Toronto oefende Tenney een grote invloed uit op nieuwe generaties componisten. Toondichters die net als Tenney heldere klankideeën, muzikale algoritmes, reine stemmingen en op drones gebaseerde muziek propageren. In deze eerste uitzending passeert niet alleen muziek van Tenney maar vooral veel werk van Amerikaanse leerlingen Larry Polansky, Michael Winter en Catherine Lamb.

 

1. James Tenney: ‘Form IV’, voor ensemble (1994), op James Tenney: Forms 1-4.
Ensemble Musikfabrik.
HatHut hat(now) ART 2-127 CD
2. Larry Polansky: ‘Psaltery for Lou Harrison’ (tapewerk, 1978-79), op Larry Polansky: The Theory of Impossible Melody.
New World Records 80684-2 CD
3. Michael Winter: ‘Chorale and finely tuned resonators’ (2013) voor gitaren, op Michael Winter: Lower Limit.
Chaz Underriner, gitaren.
New World Records 80798-2 CD
4. Michael Winter: ‘Necklaces (with quieting rooms)’ (2014) voor gitaar, op Michael Winter: Lower Limit.
Elliot Simpson, gitaar.
New World Records 80798-2 CD
5. Catherine Lamb: ‘In/Gradient’ (2012), voor ensemble, op idem.
Catherine Lamb, altviool + electronics. Jason Brogan, elektrische gitaar. Tucker Dulin, trombone en Andrew Lafkas, contrabas.
Sacred Realisme sr004 CD

 

Samenstelling: