UUR 3: Entrata in concert | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
Search for:
spinner

UUR 3: Entrata in concert

Oude muziek uit Italië met twee live-optredens van het ensemble Rossignol dat zijn eigen 10-jarig jubileum viert en het jonge, debuterende ensemble Schifanoia.

{1} Ensemble Rossignol, wat bestaat uit Alice Gort-Switynk, blokfluiten en Elly van Munster, chitarrone, zal hoogtepunten spelen uit hun afgelopen 10-jarig bestaan. Het ensemble ontstond toen de spelers in 1998 concerten verzorgde met als thema het ‘Engels Nachtegaeltje’ van Jacob van Eyck. Klik hier voor de website van ensemble Rossignol.
1. Dario Castello.
Sonata Seconda.
(De sonates van Castello zijn van een eeuw eerder dan Corelli. Het zijn nog lange doorgecomponeerde stukken, waarin de moderne zangstijl uit de tijd van Monteverdi te horen is.)
2. Gio. Antonio Pandolfi Mealli (fl. 1660/1669)
Sonata La Vinciolina.
(Deze vioolsonate is opgedragen aan ”molto Illustre Signora Teodora Vincioli’‘, en is ruwweg opgebouwd uit twee delen: een expressieve recitatiefachtige inleiding, gevolgd door een lange aria. Dus instrumentale versies van typisch vocale vormen.)
3. Arcangelo Corelli da Fusignano (1653–1713).
Sonata III in g-klein: Preludio (Vivace), Corrente (Allegro), Sarraband (Largo), Giga (Allegro).
(De vioolsonates van Corelli werden in heel Europa uitgevoerd en uitgegeven. In Londen zijn een aantal bewerkt voor altblokfluit en basso continuo door John Walsh.)
Ensemble Rossignol.


Ensemble Rossignol
(foto: Peter Koedoot)

Een kort intermezzo vanaf cd.
Bernardo Storace.
4. Ballo della Battaglia.
L’Amoroso.

{2} Het debuterende ensemble Schifanoia zal eveneens een Italiaans programma ten gehore brengen. Schifanoia bestaat uit: Ambrož Bajec-Lapajne ~ tenor, Robert Cases ~ chittarone en barokgitaar, Paulina van Laarhoven ~ viola da gamba en Constance Allanic ~ harp.
Schifanoia (Italiaans voor ‘de verveling verdrijven’) ontstond toen harpiste Constance Allanic werd uitgenodigd in het prestigieuze World Harp Congress in Amsterdam 2008 te spelen. Wat begon als een gelegenheidsensemble, bleek een gouden greep: de muzikale eensgezindheid en hun enorme succes op het Harp Congress maakten dat de vier ensembleleden besloten om samen verder te gaan. De instrumenten waarop gespeeld wordt zijn allen kopieën van of reconstructies naar 17e-eeuwse originelen en de spelers hebben zich allen toegelegd op historische uitvoeringspraktijk en improvisatie, die in 17e-eeuwse muziek een zeer grote rol speelt.
Vanavond bij de Concertzender hun radio-debuut.
5. Claudio Monteverdi (Cremona 1567 – Venezia 1643).
Tempro la Cetra (uit: Settimo libro de madrigale, Venezia 1619).
‘ik stem mijn cetra (lier) om de lof van Mars te zingen; maar helaas, Amor staat mij niet toe dat ik zing over andere pijlen dan die waarmee hij zelf de harten verwondt…’
6. Paolo Quagliati (Chioggia ca.1555 – Roma 1628).
Ecco la notte (uit: La Sfera Armoniosa, 1623).
‘zie, de nacht heeft haar sterrenkleed uitgespreid, om slaap en zoete dromen te brengen. Alleen ik kan niet slapen, omdat jij mij zo wreed behandelt, terwijl ik toch zo van je houd…’
Claudio Monteverdi.
Ritornello per l’Arpa doppia (uit: l’Orfeo, 1607).
7. Diego Ortiz (Toledo ca.1510 – Napoli ca.1570).
Recercada quinta (uit: Trattado de glosas, Roma 1553).
Francesco Lambardo (Napoli 1587 – Napoli 1642).
Aria di Cupido (uit: le Delizie di Posilipo Boscarecce, Napoli 1620).
‘vanuit deze wateren waar mijn moeder (Venus) werd geboren, rijs ik op om liefde te brengen aan allen die mij dienen…’
Schifanoia.
Schifanoia tijdens jubileum CZ.jpg
 

Schifanoia (foto: Peter Koedoot)

Deze twee live-optredens wordt gevolgd door andere feestelijke Italiaanse muziek achteruitlopend in de tijd van Vivaldi tot een 15e eeuwse Saltarello vanaf cd.
8. Antonio Vivaldi.
Allegro uit Sinfonia: Farnace (1727).
Le Concert des Nations olv Jordi Savall.
9. Carlo Gesualdo (1560-1613).
Gagliarda del Principe di Venosa.
L’Amoroso olv Guido Balestracci.
10. Johannes de Colonia (1537).
Madonna tu me fai lo scorucciato.
Ensemble Daedalus.
11. Anoniem (Italië, begin 15e eeuw).
Saltarello ”Petits riense”.
Millenarium.

Samenstelling:
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan