Michael Haydn
- Missa “Hier liegt vor deiner Majestät”
- Symfonie in G, P. 16 (bew. Mozart)
- Der Obersulzer Wein
De meest voorkomende componisten in dit programma zijn Mozart en Haydn. En hebben we het over Haydn, dan denken u en wij aan Joseph Haydn. Deze componist heeft immers als geen ander de muziek van zijn tijd vernieuwd en beïnvloed. Hij was in zijn tijd een grootheid en is het nu nog steeds.
Haydn had ook een jongere broer, Michael Haydn, en ook deze broer werd componist. Niet zo gevierd als Joseph, maar in zijn tijd zeer gerespecteerd. Nog mooier wordt het als we bedenken dat hij ook goed bekend was met Mozart. Als twintiger ging Michael Haydn namelijk in Salzburg aan de slag als hofcomponist voor de aartsbisschop. Dat verklaart waarom hij veel kerkmuziek heeft geschreven. Eén van Haydns meest uitgevoerde werken is de mis “Hier liegt vor deiner Majestät”. Een Duitstalige mis. Het mocht eigenlijk niet van Rome, maar aartsbisschop Colloredo, een man van de Verlichting, wilde het graag een keer proberen.
Mozart wist, zoals bekend, niet hoe gauw hij weg moest uit Salzburg. Michael Haydn hield het er prima uit: na Mozarts vertrek nam hij zelfs diens taken over. Toch bleven de twee mannen vrienden. Tijdgenoten beklaagden zich over de platte moppen die ze samen konden vertellen. Toen Mozart allang in Wenen woonde, schreef hij een langzame inleiding voor een symfonie van Michael Haydn. Het resultaat kwam abusievelijk bekend te staan als “Mozarts zevenendertigste symfonie.” In werkelijkheid is het de zestiende of vijfentwintigste van Michael Haydn.
Er was nog een terrein waarop de jonge Haydn uitblonk: de wereldlijke zang. Haydn schreef diverse meerstemmige ensembles voor onbegeleid mannenkoor. Hij speelde daarmee een grote rol in het volwassen worden van deze traditie. In de negentiende eeuw zou de liedertafel, zeker in de Duitse landen, een rage zonder weerga worden.
