Ala Aurea – De Rijnlandse Maria’s | Concertzender.nl :: Radio
spinner

Ala Aurea – De Rijnlandse Maria’s

1 maart 2013, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht

Aan het einde van de middeleeuwen ontplofte de Mariacultus. Ook in de muziek drong die mode door: er is genoeg bewaard gebleven om meerdere concerten mee te vullen.

Helemaal toevallig was dat allemaal niet. Voor mannen was de Mariacultus een middel om de wereldse vrouwenverering een vrome gestalte te geven. Voor de vrouwen was de Mariaverering (en de verering van haar moeder Anna) een bevestiging van hun toegenomen status. In de kerkelijke hiërarchie maakten nog steeds mannen de dienst uit, maar er waren nu wel vrouwenkloosters en onder lekenvrouwen werden godsdienstzaken steeds populairder.

In dit concert vinden we gewijde Mariamuziek van Hildegard von Bingen, abdis in een van de eerste vrouwenkloosters en zonder meer een groot voortrekster van hun zaak. Daarna horen we muziek van wereldlijke Minnesänger als Heinrich Frauenlob (de naam zegt het al!), Walter von der Vogelweyde en Oswald von Wolkenstein. Tenslotte horen we muziek uit het Kolmarer Liederhandschrift, samengesteld rond het eind van de middeleeuwen. Omdat de dichters uit verschillende delen van het Rijnland kwamen, zien we het gebruikte dialect steeds verspringen tussen Middelnederlands, Middelhoogduits en alles wat ertussen zit. Bindende factor is Maria.

Ey ich sach in dem trone eyn jungfraw
Heinrich von Meissen (Heinrich Frauenlob, ca. 1250/60-1318)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Nu merckent wie sie truge
Heinrich von Meissen (Heinrich Frauenlob, ca. 1250/60-1318)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Ich binsz die gröste von der kür
Heinrich von Meissen (Heinrich Frauenlob, ca. 1250/60-1318)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Wie die töne schöne löne
Heinrich von Meissen (Heinrich Frauenlob, ca. 1250/60-1318)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Sequens: Ave preclara maris stella / Ich grois dich gerne meris sterne
Hermannus Contractus (12de eeuw)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Ave muetter, königinne (instrumentaal)
Oswald von Wolkenstein (ca. 1377-1445)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Mary, du bist das bernde rysz
Walter von der Vogelweyde (1170-1230)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Bis grust maget reine / Salve, regina misericordie
Heinrich von Laufenberg (ca. 1390-1460)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Antifoon: O viridissima virga
Hildegard von Bingen (1098-1179)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Antifoon: Audite, o lucis filie, advertite
Anoniem (12de eeuw)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Marienhymnus: Gaude visceribus
Anoniem (13de eeuw)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Fonteyne moeder
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Nu hoirt al wonder
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Nu hoirt al wonder
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Droch werlt, mi grisset voir dijn wesen
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Mi lust te loven hochentlijc
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
So vro steynt bloemen up der vesten
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Zonder titel
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
O laist ons vroelich syngen
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Kinder, nv loeft
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Maria suesse Meichdekyn
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
Epiloog: Wail up ich mus van hinnen
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)
God grüsset Rosen von Jericho
Anoniem (rond 1500)
Maria Jonas (zang, bellen), Susanne Ansorg: vedel. Elisabeth Seitz: psalterium. Johanna Seitz (harp)