Genre: Koormuziek
Componisten/uitvoerenden: Clément Janequin | Daan Manneke | Jan Pieterszoon Sweelinck | Joep Straesser | Josquin (des Prez) | Louis Andriessen | Maurice Duruflé | Olivier Messiaen | Ton de Leeuw
Opnametechniek: Marcel Reijnen
Een dialoog tussen zangers, stijlen en tijden.
Toegegeven: je concert de naam ‘Dialoog’ geven, daar worden we niet warm van. Dit woord is intussen al zo vaak gebruikt om verbinding te zoeken, om crossovers te markeren, om een gevoel van broederschap te creëren, dat het een beetje clichématig voelt.
Maar dan het programma! Daar worden we zeker wel warm van. Een combinatie van renaissancepolyfonie en allerlei koormuziek uit de twintigste eeuw, waarbij bepaald niet voor de gemakkelijkste muziek is gekozen. Er is natuurlijk Josquin Desprez, de grootmeester van de renaissance. En zijn tijdgenoot Clément Janequin, de meester van vrolijke levendige chansons. Bijvoorbeeld liederen waarin de zangers vogelgeluiden nadoen.
Van vogelgeluiden in de rennaissance is het geen grote stap naar Olivier Messiaen, de twintigste-eeuwse componist die beroemd werd door deze geluiden in zijn eigen muziek te gebruiken. In O scarum convivium zul je die geluiden echter tevergeefs zoeken. Wel vind je hier de combinatie van een oud geloof met zeer moderne muziek. Een combinatie die ook het werk van Ton de Leeuw hoort. Veel conventioneler, maar hoorbaar van deze tijd, is het werk van Joep Straesser en Daan Manneke. Ook zij tekenen present in dit concert.
Zo horen we van alles in deze zeventig minuten: oude en nieuwe muziek, religieuze en profane muziek, vooruitstrevende en behoudende muziek. Alles keurig in dialoog met elkaar. Ja, nu zeggen we het zelf ook…