Abbie de Quant – drie dichteressen op muziek
29 oktober 2004, Concertgebouw, Kleine Zaal
Genre: Kunstlied
Componisten/uitvoerenden: Astrid Kruisselbrink | Caroline Ansink | Ron Ford | Toek Numan | Ton de Leeuw
Opnametechniek: Sabrina ter Horst
Zolang er poëzie is, zullen er liederen zijn.
Sinds Schubert zijn ziel en zaligheid erin legde, is het lied uitgegroeid van een tijdverdrijf voor componisten tot een genre dat zijn weerga niet kent – een kort lyrisch alternatief voor de lange, dramatische en vaak op show gerichte opera. Vooral bij de Duitsers (Schumann, Mendelssohn, Brahms, Wolf) werd het lied een grote kunstvorm, maar ook componisten uit andere taalgebieden hebben zich ermee beziggehouden.
Leeft dat tegenwoordig eigenlijk nog, het lied? Het lijkt iets typisch romantisch, echt iets voor de negentiende eeuw. Maar ook nu nog blijken genoeg componisten plezier en kunstzinnige voldoening te halen uit het zetten van poëzie. Fluitiste Abbie de Quant vond een handvol componisten bereid om het werk van drie Nederlandse dichteressen op muziek te zetten. Uiteraard speelde ze zelf een grote rol in de begeleiding, waarbij componisten gretig gebruikmaakten van haar virtuositeit.
Hieronder vindt u de losse tracks, die steeds één gedicht beslaan. De namen van de gedichtencycli zijn:
Track 2-7: Astrid Kruisselbrink – Adempauze op teksten van Hanny Michaelis, Judith Herzberg en Vasalis
Track 8-22: Caroline Ansink – Sub finem op teksten van Vasalis
Track 23-27: Toek Numan – Vier gedichten op teksten van Judith Herzberg en Hanny Michaelis
Op het concert werd ook nog uitgevoerd: Ron Ford – Zeeweer op teksten van Judith Herzberg. Helaas werd er geen toestemming gegeven om deze muziek uit te zenden.