Religieus erfgoed in klank I: Raj Mohan Ensemble
10 september 2005, St. Josephkerk, Utrecht
Is God verdwenen uit Nederland?
Nederland ontkerkelijkt, althans het grootste deel van het land. Tegelijk staan onze steden nog steeds vol met kerken, en hoewel je die prima zonder geloof kunt bewonderen, kun je ze toch nooit los zien van datzelfde geloof. Zonder godsdienst waren er geen godshuizen; bewonder je een kerk, dan bewonder je feitelijk ook de godsdienst erachter.
Op Open Monumentendag 2005 besloot men het in Utrecht eens over de religieuze boeg te gooien. Niet dat bezoekers van gebedshuizen meteen verplicht diensten moesten bijwonen, maar er werd wel wat gedaan met de religieuze ervaring. Onder de titel ‘Religieus erfgoed in klank’ werden in verschillende kerken concerten gegeven met religieus geïnspireerde muziek. Door niet alleen te kiezen voor oudere muziek met een liturgische functie maar ook voor nieuwe muziek van levende mensen wordt de beleving een stuk dichter bij het publiek gebracht.
Raj Mohan, een hindoestaans-Surinaamse Nederlander, groeide op met de religie en muziek van India. In zijn omgeving hoorde hij echter wat anders, en zo kwam er in zijn werk steeds meer plaats voor de westerse muziek en de katholieke religie. Wel behoudt hij wat veel migrantengemeenschappen als eerste afdanken: de taal. Gedichten van Rutger Kopland of de tekst van het Hooglied worden naar het Hindi vertaald en vervolgens gezongen door Mohan, onder begeleiding van een westers klassiek ensemble. Voor de duidelijkheid worden de teksten eerst in het Nederlands voorgedragen door pater Pieter van Dongen hoogstpersoonlijk.