Dada at the Movies | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
logo
Search for:
spinner

Dada at the Movies

22 oktober 2006, T.A.C. Eindhoven (AXES)

Thema: Modern
Genre: Piano
Componisten/uitvoerenden: Darius Milhaud | Erik Satie | George Antheil | Kurt Schwitters
Opnametechniek: Kees van de Wiel

Is er zoiets als dadaïstische muziek? Guy Livingston weet er in ieder geval wel raad mee.

Dadaïstische muziek, wat is dat? In de literatuur en de schilderkunst is er een duidelijke stroming die zich conformeerde aan deze mode, die heel even de wereld schokte. Maar in de muziek is dada niet echt een genre.

Wel is er muziek uit de jaren twintig die ermee geassocieerd wordt. De Ursonate van Kurt Schwitters is een vrij letterlijk voorbeeld: in dit eerste klankdicht houdt poëzie op taal te zijn en wordt het vanzelf geluidskunst – muziek. Erik Satie hoort er op een andere manier bij. Hij plaatste zich met zijn muziek overal buiten – buiten de traditie, maar ook buiten de avant-garde van zijn tijd – en zette zijn partituren vol met onzinnige aanwijzingen. Zo werd hij al gauw de held van de dadaïsten. Verwant aan Satie, in elk geval geestesverwant, zijn componisten als Antheil en Milhaud. Zij belegden hun muziek met dikke lagen ironie – bijtende ironie, maar ook grappige ironie. Le retour à la raison, noemt Antheil dat. We kunnen ervan op aan dat deze muziek nooit écht rationeel wordt.

Le retour à la raison
George Antheil
Guy Livingston (piano)
Rhythmus 21
George Antheil
Guy Livingston (piano)
Dada Manifesto
Tzara / Picabia
Guy Livingston (stem)
Three ragrime waltzes
Darius Milhaud
Guy Livingston (piano)
Manhatta (Fumées de New York)
George Antheil
Guy Livingston (piano)
Ursonate (excerpt)
Kurt Schwitters
Guy Livingston (stem)
Entr'acte
Erik Satie
Guy Livingston (piano, percussie)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan