Nieuwe wijn in oude zakken
12 november 2010, Muziekcentrum de Toonzaal s-Hertogenbosch
De vier werken die op dit concert worden uitgevoerd hebben één ding gemeen: alle vier zijn het moderne composities voor een barokinstrument, al dan niet aangevuld met elektronica.
De houten traverso werd vervangen door een zilveren fluit met een veel harder geluid. Het klavecimbel maakte plaats voor de piano, met een rijkere toon en vooral een volume dat reageert op je aanslag. En de viola d’amore? Die raakte gewoon uit de mode, daarvoor kwam niets in de plaats.
In de twintigste eeuw raakte het klavecimbel bij sommigen weer en vogue. Zo hebben we al een aardig stapeltje moderne muziek voor dit instrument. Ook voor de viola d’amore is wel een en ander te vinden. Merijn Bisschops, de ongekroonde koning van de Tilburgse Nieuwe Muziekscene, heeft voor dit concert een stuk in elkaar gefabriekt waar deze drie barokinstrumenten met elkaar en met live-elektronica in dialoog gaan. Maar voordat zijn drie Antipoden aan de beurt komen, horen we de drie musici nog even alleen. Op hun eigen instrument, al heeft fluitist Marten Root gekozen voor een werk met de moderne fluit.