spinner

Asshak

vr 6 apr 2007

Zwitserland/Duitsland/Mali 2003
'Een man is als de schaduw van een boom in de ochtend, die verdwijnt en je in de brandende zon achterlaat', zegt een Toearegvrouw in Asshak, Tales from the Sahara. 'Je bent samen, en de volgende dag is hij er niet meer.' Het Toearegwoord 'asshak' staat voor respect voor mens en natuur.
Bij de islamitische Toeareg verbergen de mannen hun gezicht achter een sluier, de vrouwen niet. De mannen berijden kamelen, de vrouwen zijn de baas in de tent en zorgen voor de kinderen, de geiten en de ezels. Ze bespelen ook de imzâd, een eensnarige viool. 'Een Toearegvrouw accepteert haar leven zoals het is.'
De filmstijl van Ulrike Koch past bij haar onderwerp. Ze neemt de tijd voor de beelden, ze filmt precies en afgemeten en traag, zoals de gebaren van de Toeareg. Er wordt weinig gesproken, er is geen commentaar. Het publiek krijgt de tijd om de geluiden te horen van de hoeven in het zand, of een waterzak in een put: het geluid van de stilte. Waar geen plot is om ons af te leiden van wat we zien, geen woorden die uitleggen en verklaren, geen muziek om onze stemming te bepalen, daar worden handeling en geluid samen poëzie.