Componisten/uitvoerenden: Henryk Górecki | Krzysztof Penderecki | Piotr Moss
Opnametechniek: Kees van de Wiel
Polen is een Oost-Europees land – onmiskenbaar. Maar wel een land dat altijd zijn eigen zin doet.
De Polen moesten na de Tweede Wereldoorlog onder een communistische regering leven, maar deze regering deed niet alles hetzelfde als in Moskou. Zo was Polen veel ontvankelijker voor westerse avant-garde, en konden grote namen als Krzysztof Penderecki er tot bloei komen zonder serieus voor vervolging te hoeven vrezen. Wat in de Sovjet-Unie ondenkbaar was, gebeurde in Polen wel: partituren met clusterakkoorden, elektronische muziek, uitgebreide slagwerkcomposities.
Ook de katholieke kerk bleef in het leven van de Polen een grote factor. Waar je in andere communistische landen je status, soms je leven niet zeker was als belijdend christen, werd je in Polen niet echt een strobreed in de weg gelegd. Het geloof was domweg te belangrijk voor de Poolse identiteit. Zeker in de jaren tachtig, toen de overheid de burgers meer ruimte gaf, schoten de devote partituren als paddenstoelen uit de grond. Henryk Górecki werd wereldberoemd met zijn Derde symfonie (de ‘Symfonie der Klaagliederen’). Uit dezelfde tijd stamt zijn eerste strijkkwartet ‘Już się zmierzcha’ (‘het wordt al donker’).
Verder zetten de vijf musici – naast het Dafo Quartett doet er ook nog een klavecinist mee – zich in voor de nieuwe generatie Poolse componisten. Is het Polen van Pawel Szymanski en Piotr Moss ook nog zo eigenwijs? Oordeelt u zelf.