De zeventiende-eeuwse spijkerbak | Concertzender.nl :: Radio
spinner

De zeventiende-eeuwse spijkerbak

29 augustus 2012, Centraal Museum Utrecht, Refter

De klavecimbelmuziek maakte in de barok een enorme vlucht. Eindelijk genoten instrumentalisten een beetje aanzien, en dat wilden ze weten ook.

Akkoord, de alom aanbeden klavierleeuw van de negentiende eeuw was nog heel ver weg, maar toch… instrumentale muziek kroop rond 1600 uit zijn schulp. Eeuwenlang was het pure bijzaak, maar nu werd er hoe langer hoe meer aandacht besteed aan sonates, toccata’s ricercares en hoe het allemaal nog meer mocht heten. Sweelinck en Frescobaldi werden echte sterren, door generaties componisten als grote voorbeelden nagevolgd.

In dit concert uit 2012 geen Sweelinck maar wel Frescobaldi, die met zijn (ruim over de) Honderd variaties een traditie zette: de passacaglia, de vorm waarbij er over een paar akkoorden eindeloos gevarieerd werd. Verder treffen we veel Franse barok aan, waar men liever vasthield aan de dansmuziek. Meerdere dansen bij elkaar zijn een suite. Hoewel we hier ook een geïtalianiseerde Fransman en een verfranste Duitser vinden… Er werd in deze tijd dan ook genoeg over de grens gekeken en klavecinisten leerden graag van elkaars cultuur. Ook in dit recital loopt het allemaal vrolijk door elkaar.

Cento Partite sopra Passacagli
Girolamo Frescobaldi
Barbara Adamczyk (klavecimbel)
Suite in a
Louis Couperin
Barbara Adamczyk (klavecimbel)
Tombeau sur la mort de Monsieur Blancrocher
Johann Jakob Froberger
Barbara Adamczyk (klavecimbel)
Toccata in A
Henry Purcell
Barbara Adamczyk (klavecimbel)
Passacaglia d'Armide
Jean-Henry d'Anglebert
Barbara Adamczyk (klavecimbel)