Brabants best bewaarde muziekgeheim Kristoffer Zegers komt weer naar November Music!
Noord-Brabant heeft een bloeiende nieuwemuziekscene waar de Randstedeling veel te weinig van weet. Dat maken we gelukkig al jarenlang duidelijk dankzij onze actieve afdeling aldaar. Er worden concerten opgenomen – in Den Bosch, met November Music, maar ook in Tilburg, Eindhoven en Breda – en componisten die normaal buiten het blikveld van de vaklui blijven – omdat ze nu eenmaal niet in Den Haag of Amsterdam werden opgeleid.
Af en toe duikt er een opmerkelijk werk op in het Brabantse deel van onze archieven. En kijk, opmerkelijk vaak is dat fragment van Kristoffer Zegers. Toen we dit vonden, waren we gelijk geïntrigeerd, maar de naam zei ons weinig. Tot we verder gingen zoeken en meerdere bekende stukken tegenkwamen. Kennelijk zijn we zijn naam vergeten, maar zijn muziek niet!
Tijd om hem recht te doen. Zegers is een beetje een grensgeval. Aan de ene kant werkt hij met computers, met samples en wiskundige modellen, wat zijn muziek een ‘ongezellig’ futuristisch tintje geeft. Aan de andere kant heeft hij veel invloed van de minimal music ondergaan en staat de tonaliteit hoog in het vaandel. Op zijn manier heeft zijn muziek dezelfde dwingende opbouw als de grote meesterwerken van Reich en Ten Holt.
Op November Music krijgt Zegers de Brabantse aandacht die hij verdient. Ondanks de titel ‘Elektroshock’ is deze muziek noch elektr(on)isch, noch onaangenaam. Acht saxofoons dienen heel lichte schokjes toe, die zich gaandeweg tot een geheel verenigen.