Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Christoph Demantius | Heinrich Schütz | Samuel Scheidt
Opnametechniek: Wijnand de Groot
De zeventiende eeuw blijft bij veel muziekliefhebbers een blinde vlek. Onnodig, want iemand als Heirich Schütz heeft fantastische muziek geschreven.
Mocht u daar nog van overtuigd moeten worden, dan is dit concert een uitstekend instapmoment. Het laat Schütz in topvorm horen: geestelijke muziek, zowel in het Latijn als in het Duits, over de meest uiteenlopende onderwerpen: de mens als verdorven zondaar, maar ook hoop en standvastigheid.
Een lutheraanse kerkdienst was destijds niet compleet zonder orgelspel, meestal een reeks koraalvariaties. We kennen natuurlijk allemaal het werk van Bach, maar die meester was slechts het eindpunt van een lange traditie. Een tussenstation in die traditie was Samuel Scheidt, van wie we hier variaties over Da Jesus an dem Kreuze stund horen. Tot slot horen we Christoph Demantius, tijdgenoot en geestverwant van Schütz. Hij duikt hier diep de theologie in: In zijn Weissagung des Leidens und Sterbens Jesu Christi aus dem 53. Kapittel des Propheten Esajae haalt hij de teksten aan die, volgens de christelijke traditie, Jezus in het Oude Testament al aankondigen. Aanleiding tot gortdroge muziek? Niet voor een devote zeventiende-eeuwer. Protestanten leefden hun nieuwe geloof, dat ondanks (of juist dankzij) de niet-aflatende twisten opbloeide, en de moeilijkste theologische vraagstukken klonken hun niet droog of oudbakken in de oren.