Genres: Kunstlied | Romantiek
Componisten/uitvoerenden: Antonín Dvorák | Gustav Mahler | Ron Ford
Opnametechniek: Wijnand de Groot
Als je zo je entree maakt in het Concertgebouw, heb je niets te klagen!
Entrée is sinds jaar en dag de jongerenorganisatie van het Concertgebouw. Je kunt er lid tot een zekere leeftijd van worden en dan voor een appel en een ei naar grote concerten.
Waarschijnlijk doordat veel leden ook zelf musiceren heeft Entrée in het verleden ook een orkest samengesteld. Het Groot Entrée Orkest gaf na een repetitietijd een concert in de Grote Zaal. Een flinke verantwoordelijkheid die op je schouders rust. Dan kan het maar beter steengoed zijn!
In dit concert horen we drie werken. Publiekstrekker is de overbekende Negende symfonie van Antonín Dvořák. Een platgespeeld, maar nog altijd niet plat klinkend werk. In New York, waar hij maar niet kon aarden, schiep de componist een even gelukkige als wonderlijke synthese tussen Boheemse en (Afro-)Amerikaanse volksmuziek in een symfonisch bedje. Alle vier de delen werden overbekend – iets wat zelfs van Beethovens vijfde of negende niet zomaar gezegd kan worden.
Al wat minder bekend, en vooral wat zwaarder, zijn de Rückert-Lieder van Mahler. Deze topzware laatromantiek met haar diepe partituren vraagt veel van een jong en vast nog niet zo ervaren orkest. Mahler spelen in het Concertgebouw, waar het huisorkest zo’n enorme Mahlertraditie heeft neergezet, is de ultieme vuurdoop.
Of het niet genoeg is, laat het Entrée Orkest horen ook met hedendaagse muziek uit de voeten te kunnen. We horen Kristal van de Amerikaanse Nederland Ron Ford.