Kurt Weill had twee carrières. In de Weimarrepubliek maakte hij links-geëngageerde muziek die sterk knipoogde naar de schlagers en de cabarets, maar toch duidelijk wortelde in de “kunst”muziek. Na zijn vlucht, eerst naar Frankrijk, toen naar de Verenigde Staten, legde hij zich echt wel toe op amusementsmuziek, maar altijd met een onverwachte wending en nog steeds maatschappijkritisch.
In dit concert, in december 2000 gehouden aan het Amsterdamse Conservatorium, horen we vier liederen, zowel uit zijn Duitse als uit zijn Franse en Amerikaanse periode. Ondanks het verschil in stijl hebben ze één ding gemeen: alle vier gaan ze over vrouwen met wie het niet goed gaat.
Der Abscheidsbrief
Kurt Weill 1900-1950
Gabi Wagschal (zang), Rob Muraoka (piano)
Barabarasong
Kurt Weill 1900-1950
Gabi Wagschal (zang), Rob Muraoka (piano) Christof May (klarinet, saxofoon), Uli Glaszmann (contrabas)
Youkali
Kurt Weill 1900-1950
Gabi Wagschal (zang), Rob Muraoka (piano) Christof May (klarinet, saxofoon), Uli Glaszmann (contrabas)
Surabaya Johnny
Kurt Weill 1900-1950
Gabi Wagschal (zang), Rob Muraoka (piano) Christof May (klarinet, saxofoon), Uli Glaszmann (contrabas)