Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Francesco Antonia Pistocchi | Francesco Cavalli | Giovanni Felice Sances | Giramolo Frescobaldi
Opnametechniek: Frans de Wolff
Maria Magdalena aan Jezus’ voeten. Dat belooft het programma ons. Wat we voorgeschoteld krijgen is breder.
De figuur van Maria Magdalena, de hoer die na haar bekering voor Jezus alleen was, spreekt al eeuwen tot de verbeelding. Ze is de aardse tegenhanger op de zo hemelse, onbevlekte en daarom voor mensen onbereikbare Maria. Als zij huilt, lijkt het harder te klinken en komt het directer binnen dan wanneer de Heilige Maagd dat doet.
In dit concert diverse stukken rond het lijden van Christus en de vrouwen die met Hem verbonden waren. Maria Magdelena komt voorbij, maar moet het podium wel delen. De stijl is de vroege Italiaanse barok. In de destijds nieuwe stijl, die veel minder regeltjes kent dan de renaissancemuziek en bovendien een stuk verstaanbaarder muziek oplevert, konden componisten menselijk leed direct op hun publiek overbrengen. Een deel van die impuls blijkt uit Spanje te komen. Ene Juan Feliz (of Felipe?) Sanchez herschrijft zijn naam als Giovanni Felice Sances en brengt de Italianen in aanraking met de nieuwe vorm van de ‘Passacalle’, het ‘Lopen over straat’. Binnen de kortste keren werd het een rage in heel West-Europa, zeker ook in ItaliĆ«.