Muziek zonder menselijke uitvoerder is niet nieuw. Maar wat nu als de machine zelf op een mens begint te lijken?
Computers en synthesizers kunnen muzikanten een hoop werk afhandig maken, maar in concerten prefereren we toch de menselijke uitvoerende. Niemand gaat uit om anderhalf uur tegen een apparaat aan te kijken. Maar als je nu eens een orkest bouwt met echte, tastbare instrumenten – die zichzelf bespelen? En deze robots ook namen geeft?
Het Gentse Man & Machine Orchestra combineert het aloude principe van de muziekautomaat met moderne elektronica. Onze oren en ogen, gewend als ze zijn aan muziek die uit het niets klinkt, raken ineens in de war van deze ongewone combinatie. Ineens kijken we weer onze ogen uit naar deze rammelkasten, orgeltjes, ingebouwde violen en toeters op wielen. Zouden we een band kunnen opbouwen met digitale muzikanten als Harma, Krum, Vibi, Vacca, Thunderwood, Troms, Snar, Psch en PP2?
In dit programma horen we muziek van de Oekraïense Nederlander Fred Momotenko. Naast muziekautomaten zet hij ook levende muzikanten in, onder wie een strijkkwartet en drie organisten – we zitten in het Orgelpark.