Genres: Neoclassicisme | Strijkkwartet
Componist: Darius Milhaud
Opnametechniek: Kees van de Wiel
Milhaud was een veelschrijver, maar gemakzuchtig was hij zeker niet. Hoor maar eens hoe ingenieus dit tweelingwerk in elkaar steekt!
Darius Milhaud (1892-1974) was een van Les Six, een groepje componisten dat de Franse muziek in het Interbellum behoorlijk domineerde. Zij zetten zich af tegen zowel de romantiek als het impressionisme van Debussy. Muziek moest weer, net als vroeger, leuk zijn en de componist moest zichzelf niet al te belangrijk vinden. Daarom werd er niet uitentreuren op meesterwerken gezwoegd, maar werden symfonieën, concerten, strijkkwartetten en om het even welk gelegenheidswerk aan de lopende band op aanvraag gemaakt – zoals eertijds Mozart en Haydn dat deden. Daarom noemt men deze componisten ook wel neoclassici.
Milhaud spendeerde jaren als leraar compositie aan het conservatorium. Zijn kunde was dan ook diepgaand. Dat toonde hij wel in zijn Veertiende en Vijftiende strijkkwartet opus 291. De kwartetten kunnen los van elkaar worden gespeeld, maar ook tegelijk worden uitgevoerd als één strijkoctet! Als je de werken goed leert kennen, hoor je dat ze vaak het tegengestelde doen: heeft nummer 14 rustige muziek dan wordt de dichtheid in nummer 15 groter en andersom. Zo dient het ene kwartet steeds als contrapunt voor het andere.
In dit concert zijn er twee strijkkwartetten geëngageerd. Het Amati Kwartet neemt eerst strijkkwartet nr. 14 voor zijn rekening, waarna het Mondriaan Kwartet nr. 15 speelt. Daarna hoort u ze tegelijk. Omdat u ze hier on demand hoort, hebt u de mogelijkheid om naar believen terug te luisteren hoe de beide kwartetten apart én samen klinken.