Componisten/uitvoerenden: Arnold Marinissen | Christian Wolff | Claude Vivier | Gerhard Stäbler | John Cage | Kees van Kooten | Kevin Volans | Kurt Schwitters
Opnametechniek: Wijnand de Groot
Kan een slagwerker zingen? Ja, op meerdere manieren zelfs!
Festival Traces of Rhythm is begonnen. Een paar concerten lang zullen diverse slagwerkers hun kunsten vertonen, en ook niet-slagwerkende musici zullen het ritme doen voelen.
Bezieler van dit alles is de Brabantse nieuwemuziekman Arnold Marinissen. Slagwerkenier, maar ook lid van diverse ensembles, componist en organisator van alles wat in Brabant tot klinken komt. Zo’n man is wel gewend aan het experiment en schrikt er ook niet voor terug als hij méér moet doen dan alleen slagwerk slaan.
Percussionist songs biedt een bont allegaartje aan composities. Allereerst blijken er maar liefst twee componisten die deze tegenstrijdige titel zelf al toegepast hebben: Christian Wolff en Claude Vivier. Verder horen we Marinissens eigen compositietjes, de zogenaamde Miniaturen, waarin de componist naast een band moet zingen, zingende zaag moet spelen en zelfs moet fluiten. Verder vinden we de Ursonate van Kurt Schwitters, een werk waarmee deze dadaïstische dichter de grens tussen poëzie en muziek behoorlijk deed vervagen. Om de sfeer van een liedrecital of popconcert – en dus het liedjeseffect – te versterken, laat Marinissen de tracks vloeiend in elkaar overgaan.