Arabische muziek staat ver van ons af. Reden te meer om te blijven luisteren.
We leren continu nieuwe culture kennen. In een tijd waarin de wereld binnen handbereik ligt en conflicten aan de orde van de dag zijn, is dat bittere noodzaak. En zie: als je het maar probeert begrijp je elkaar wel. We zijn tenslotte allemaal mensen, met dezelfde mensenwensen.
Maar Arabische muziek? Dat blijkt lastig. De Arabische muziek kent namelijk kwarttonen die indruisen tegen ons eigen muziekgevoel. Daarom ook laat deze muziek zich niet (goed) op westerse instrumenten spelen. Fusies tussen westerse en Arabische muziek zijn daarom meestal tot mislukken gedoemd.
De oplossing? Arabische muziek in haar zuivere vorm! Raed Khoshaba Shamon komt uit Irak en speelt de oed (de Arabische fretloze luit). Op zijn repertoire vinden we traditionele muziek en een hoop Arabische klassieke muziek – van eigen hand en van anderen. En waar Shamon de westerse muziek niet letterlijk binnenhaalt, menen we soms wel de geest van onze eigen klassieke muziek te horen. Fantasie I en II, dat zijn abstracte titels waar liefhebbers van klassiek wat mee kunnen. Misschien is dat de sleutel naar het geheim van de Arabische muziek?