Sinterklaasje, kom maar binnen … met Bononcini!
Kennen we de naam Giovanni Bononcini? Als die naam u wat zegt, is de kans groot dat dat door Händel komt. Bononcini’s bekendste bijdrage aan wat wij muziekgeschiedenis noemen is dat hij in Londen de rivaal van Händel was. Hij was de componist van een operagezelschap dat Händel de loef wilde afsteken. Ook in een minder fraai opzicht zijn de twee verbonden: Händel pleegde meermaals plagiaat ten koste van Bononcini. En omdat hij daarbij nog weleens een nootje ‘tweakte’, is het onmogelijk om de naam van Bononcini boven die bekende stukken te zetten.
Eerlijk is het allemaal niet. Dit hele verhaal speelde namelijk in de jaren 1730. Bononcini was toen al de zestig voorbij en had al een heel componistenleven achter zich. In feite stond hij mede aan de wieg van de opera seria, de voorname operastijl uit de hoog- en laatbarok. Händel bracht die stijl tot haar hoogste bloei, maar Bononcini componeerde al opera’s in de jaren ’90 van de zeventiende eeuw – toen Händel nog in de schoolbanken zat.
Het Utrechts Barok Consort brengt in dit concert één van Bononcini’s vroege werken: San Nicola di Bari. Een oratorium, dus feitelijk een opera voor de kerk, over Sint-Nicolaas. Die was toch van Myra? Zeker, daar was hij bisschop. Maar in Bari ligt zijn gebeente – althans, zo wil de overlevering het – en dat is voor Italianen de stad die ze met deze populaire volksheilige in verband brengen. De datum is trouwens niet toevallig: dit sinterklaasoratorium wordt opgevoerd op 29 november.