Genre: Strijkkwartet
Componisten/uitvoerenden: George Crumb | Willem Jeths
Opnametechniek: Cees Sterrenburg, Diederik Geijtenbeek
Een goed product verkoopt zichzelf. Als een van Nederlands beste strijkkwartetten Jeths en Crumb gaat spelen, weet een kenner al dat hij rustig kan gaan luisteren.
De titel SoundLab suggereert allerlei elektro-akoestische experimenten. Op zijn minst verwacht je bliepjes en kraakjes. In werkelijkheid slaat het vooral op de vernieuwingsdrang en individualiteit van de meesters. Die komt het best tot uiting bij George Crumb. In Black Angels – waarschijnlijk zijn bekendste werk – laat hij de vier strijkers behalve hun eigen instrument ook allerlei slagwerk spelen. En niet het meest alledaagse slagwerk: aangestreken tamtam, glazen staven, vingerhoedjes, paperclips… Het werk werd geschreven in 1970 en 1971 en markeert de overgang naar het postmodernisme. Dat gebeurt tegen de achtergrond van één van de belangrijkste gebeurtenissen uit die tijd: de Vietnamoorlog. Zoals mensen het geloof verloren in het westerse machtsblok, dat voor vrede en democratie zou zorgen, zo verloren kunstenaars hun geloof in de avant-garde, die hun zou onderscheiden van de massacultuur en de muziek uit dictaturen. Na de opkomst van het minimalisme raakte Crumb een beetje ondergesneeuwd, maar toen de meester in 2022 overleed was er weer even volop aandacht voor Black Angels.