Componisten/uitvoerenden: Hans Henkemans | Tera de Marez Oyens
Opnametechniek: Kees Bijl
Herdenkingsconcert
In 1980 ging Tera de Marez Oyens naar het eerste internationale congres “Women and Music” in New York. Dit congres was voor haar een openbaring: “Er zijn zoveel goede componistes geweest, er valt nog heel wat recht te trekken voordat dit algemeen wordt erkend” (Zes Vrouwelijke Componisten, 205). Tot dan had zij zich gedistantieerd van het onderwerp ‘vrouw en muziek’. Toen de Werkgroep Vrouw en Muziek in 1985 werd opgericht, werd Tera al gauw de vertegenwoordiger ervan op internationale festivals.
Ze was altijd nauw betrokken bij de Stichting Vrouw en Muziek.
Tera de Marez Oyens, geboren als Woltera Gerharda Wansink (1932-1996) studeerde piano aan het Amsterdams Conservatorium. Hier werd haar talent voor compositie ontdekt. Zij kreeg daarin les van Hans Henkemans en schreef haar eerste stukken. Het betrof hier zowel kamermuziek als liederencycli.
In de jaren zestig ging zij zich bezighouden met uiteenlopende zaken als woordtoonkunst en elektronische muziek, waarin zij zich verdiepte onder leiding van Gottfried Michael Koenig bij de Stichting Gaudeamus in Bilthoven en het Instituut voor Sonologie van de Rijksuniversiteit Utrecht.
In 1977 werd ze docente voor eigentijdse muziek aan het Conservatorium in Zwolle. Bij haar lessen werkte ze vooral aan de ontwikkeling van de eigen stijl van studenten. Maar ze bleef ook eigen stukken schrijven en werd na de dood van haar tweede echtgenoot fulltime componiste. In 1988 leverde ze bijdragen voor het internationale celloconcours in Scheveningen. Ze werd in 1989 ‘composer in residence’ aan de Georgia State University in Atlanta.
In 1996 trad ze met Marten Toonder in het huwelijk. Ze vestigde zich met hem in Ierland, maar overleed al na enkele maanden, in Hilversum, aan een ongeneeslijke ziekte.