Igor Stravinski, één van de grootste componisten van de vorige eeuw, kennen we niet in de eerste plaats van zijn pianomuziek. Toch heeft hij ook daarvan genoeg geschreven.
Stravinski werd in de eerste plaats wereldberoemd met de buitenissige balletten die hij in zijn jonge jaren schreef. Maar zijn horizon is veel breder. Hij zou in de 70 jaar dat hij actief was zijn stijl ettelijke keren veranderen, en hij schreef werk in elk genre van opera tot canon. Niet iedereen is evenzeer van zijn muziek gecharmeerd, maar Stravinski is niet onder één hoedje te vangen en heeft voor bijna iedereen wel iets in petto.
Hier leren we hem kennen als pianocomponist. Allereerst als bewerker van zijn eigen balletten: we horen drie delen uit Petroesjka in een arrangement voor twee piano’s. Verder diverse stukken uit vooral het interbellum. We horen Stravinski zoals we hem uit die tijd kennen: klare structuren, geen al te lange duur, en klassieke namen als ‘Sonate’, ‘Serenade’ en ‘Concert’. Tot slot horen we Madrid, oorspronkelijk een stuk voor pianola. Omdat je een muziekautomaat dingen kunt laten spelen die een mens nooit gedaan krijgt, is deze partij niet door één persoon te spelen. Met zijn tweeën wil het wel lukken.