In hun eerste concert van dit tweeluik richtte Studio Laren zich op de ars subtilior. Nu is de aanpak relaxter en breder.
In dit concert richten de zangers zich op de vroege polyfonie in brede zin. Veel genres komen aan bod: het organum (het oergenre waarmee meerstemmige muziek voor het eerst op schrift werd gezet), het motet (een braaf religieus origineel waarover een of meer wereldlijke teksten heen worden gezongen), het chanson, het rondeel (de vorm van de rederijkers).
Het concertprogramma is overvol en biedt een prachtig inkijkje in een vergeten muziektraditie. Te horen is hoe de elite balanceerde tussen vroomheid en zinnelijkheid. Als er over een Latijnse Mariatekst een Franse hoofse liefdestekst wordt gezongen, wordt ons ineens duidelijk waar die hele Mariadevotie eigenlijk om draaide: om De Vrouw in het algemeen. En de gekunstelde gedichten van de rederijkers komen op muziek ineens tot leven: blijkbaar was het bij die dichtende poorters toch gezelliger dan je denkt!