Twee opera’s in één sessie | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
Search for:
spinner

Twee opera’s in één sessie

21 maart 1986, Koninklijke Schouwburg Den Haag

Zijn opera’s altijd drie uur durende aanslagen op het zitvlees en onze aandachtsspanne? Nee, er zijn ook korte opera’s. Hier horen we twee opera’s van amper een uur!

De geboren Italiaan Gian-Carlo Menotti leefde van 1911 tot 2007 en verbleef het grootste deel van zijn carrière in de VS. In zijn jeugd was Italië helemaal gek van opera, maar juist rond de tijd dat hij actief werd, begon dat te veranderen. De film kwam op als volksvermaak, en dat ging ten koste van de opera. Om het na Puccini nog te maken bleek een onmogelijke opgave. Menotti werd dat ook lang niet zo bekend als zijn grote voorgangers. Bovendien componeerde hij in een gematigd idioom – hoorbaar modern, maar mijlenver verwijderd van nieuwe technieken als de twaalftoonsmuziek. Lange tijd werd hij alleen serieus genomen door het operapubliek.

In onze tijd klinkt Menotti’s muziek juist weer opvallend fris en actueel: het moderne, maar toch nog menselijke idioom lijkt op de stijl van veel hedendaagse componisten. Je hoeft geen doorgewinterde kenner te zijn om deze muziek mooi te vinden. Het verhaal is niet zo zoetvloeiend: in twee aktes horen we hoe de dochter en de doofstomme knecht van een spiritueel medium rond 1900 verliefd op elkaar worden – met een bloederig gevolg…

Ook William Walton (1902-1983) was bepaald niet de modernste componist van zijn tijd. Zijn werk staat nog met één been in de romantiek, als het er geen twee zijn. Voor zijn eenakter The bear gaat hij, net als Menotti, naar Oost-Europa. De Russische weduwe Popova rouwt om haar man Popov, maar haar knecht en ene Smirnov, een geldschieter van Popov, weten haar te vertellen dat meneer bepaald geen heilige was. De opera lijkt met een drama te eindigen als Popova en Smirnov met getrokken pistolen tegenover elkaar staan, maar zie: dan worden ze verliefd. U begrijpt het al: we hebben hier met een onvervalste parodie te maken.

The Medium (1946): eerste bedrijf
Gian-Carlo Menotti
Elisabeth Strumphler (Madame Flora), Ans Humblet (Monica, haar dochter), Karim Ameur (Tobt, haar hulpje), Christa Pfeiler (Mrs Nolan), Nellie van der Sijde (Mrs Gobineau), Huub Claessens (Mr Gobineau); Het versterkt Amsterdams Nonet o.l.v. Kees Olthuis
The Medium (1946): tweede bedrijf
Gian-Carlo Menotti
Elisabeth Strumphler (Madame Flora), Ans Humblet (Monica, haar dochter), Karim Ameur (Tobt, haar hulpje), Christa Pfeiler (Mrs Nolan), Nellie van der Sijde (Mrs Gobineau), Huub Claessens (Mr Gobineau); Het versterkt Amsterdams Nonet o.l.v. Kees Olthuis
The Bear (1967): deel 1
Willliam Walton
Christa Pfeiler (Yeliena Ivanova Popova), Frans Fiselier (Grigory Stepanovitch Smirnov), Huub Claessens (Luka, huisbediende); Het versterkt Amsterdams Nonet o.l.v. Kees Olthuis
The Bear (1967): deel 2
Willliam Walton
Christa Pfeiler (Yeliena Ivanova Popova), Frans Fiselier (Grigory Stepanovitch Smirnov), Huub Claessens (Luka, huisbediende); Het versterkt Amsterdams Nonet o.l.v. Kees Olthuis
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan