Genres: Kunstlied | Piano | Romantiek
Componisten/uitvoerenden: Federico García Lorca | Robert Schumann | Sergej Rachmaninov | Ton de Leeuw | Wolfgang Ama | Wolfgang Amadeus Mozart
Opnametechniek: Johann Ketelaar
Dit is zo’n gelegenheid waarbij je twee concerten voor de prijs van één krijgt. Voor de pauze een toppianist, erna een liedrecital dat er ook mag wezen.
Ronald Brautigam, nu een grote meneer in de Nederlandse muziek, kwam in de jaren tachtig net kijken – en vaak kijken, want wij van de Concertzender namen hem geregeld op. Jaren later hebben we daar flink profijt van, want nu blijkt meer eens te meer wat al die opnames waard zijn geweest. Qua duur is zijn bijdrage bescheiden: een rondo van Mozart en een reeks preludes van Rachmaninov. Maar hij pikt er wel twee werken uit die je niet vaak hoort, en die toch zeker zo goed zijn als het bekendere pianowerk van dit tweetal.
Max van Egmond en Tan Crone geven een liedrecital waarin ze het onvermijdelijke met het onverwachte combineren. We horen vijf behoorlijk onbekende Franse liederen van Ton de Leeuw, op vertalingen van het werk van Federico García Lorca. De typisch Franse muziek van De Leeuw past bij de beklemmende en Latijnsige aard van de teksten. Na dit moment van ongemakkelijke bezinning gaan we naar het voor-, na- en tussenland van elke lyrische bariton: Dichterliebe van Schumann. De door en door romantische liederen op tekst van Heine – gedichten die op zich al wereldberoemd zijn – hebben generaties musici en luisteraars begeesterd – of ze nou zelf verliefd waren of niet.