Yin en yang | Concertzender | Klassiek, Jazz, Wereld en meer
Search for:
spinner

Yin en yang

27 februari 1991, Concertgebouw (Kleine Zaal)

Thema: Klassiek | Modern
Genres: Neoclassicisme | Romantiek
Componisten/uitvoerenden: Johannes Brahms | Paul Hindemith
Opnametechniek: Wijnand de Groot

Brahms en Hindemith dachten totaal verschillend over het hoe en waarom van componeren. Toch passen hun werken bij elkaar.

Voor Brahms was elk muziekstuk een kunstwerk. Eén maat die hem niet beviel en het stuk ging de prullenbak in. Voor Hindemith was componeren dagelijkse kostwinning. Net zoals de hofcomponisten van weleer schreef hij desnoods in een dag een stuk wat hij op dat moment nodig had. Ook de sfeer is tegengesteld. Brahms laat je, zeker in zijn langzame delen, helemaal wegdromen, maar bij Hindemith word je dan gelijk weer wakker.

Iets anders hadden ze wel gemeen: ze concentreerden zich allebei op kamermuziek. Brahms ging pas op gevorderde leeftijd symfonieën componeren, maar heeft zijn leven lang kamermuziek geschreven. Hindemith op zijn beurt ging er prat op dat hij voor elk mogelijk instrument een sonate kon schrijven. Dus ook voor de altviool. Zeker voor de altviool, want dat instrument speelde hij zelf op hoog niveau. We horen hier zowel een sonate voor altviool met pianobegeleiding als een deel van een sonate voor altviool solo. De twee “altvioolsonates” van Brahms zijn eigenlijk klarinetsonates die eventueel op altviool gespeeld kunnen worden. De twee instrumenten delen hun karakteristieke donkere kleur en een groot deel van hun bereik. De toegift komt uit een vioolsonate van Brahms. Dat heeft de componist nooit zo bedoeld, maar het geeft niet. Juist de romantische melodielijnen van Brahms zijn uitstekend voor de altviool geschikt.

Sonate voor altviool en piano in Es, opus 120/2 (1894): Allegro amabile - Allegro apassionato - Andante con moto - Allegro
Johannes Brahms
Nobuko Imai (altviool), Ivo Janssen (piano)
Sonate voor altviool en piano, opus 25/4 (1922): Sehr lebhaft, markiert und kraftvoll - Sehr langsame Viertel - Finale, lebhafte Viertel
Paul Hindemith
Nobuko Imai (altviool), Ivo Janssen (piano)
Uit sonate voor altviool solo opus 11/5 (1919): in Form und Zeitmass einer Passacaglia
Paul Hindemith
Nobuko Imai (altviool)
Sonate voor altviool en piano in f, opus 120/1 (1894): Allegro appassionato - Andante un poco adagio - Allegretto grazioso - Vivace
Johannes Brahms
Nobuko Imai (altviool), Ivo Janssen (piano)
Toegift: Adagio uit Sonate voor viool en piano in d, opus 108
Johannes Brahms
Nobuko Imai (altviool), Ivo Janssen (piano)
close
Om deze functionaliteit te gebruiken moet u zijn. Heeft u nog geen account, registreer dan hier.

Maak een account aan

Wachtwoord vergeten?

Heeft u nog geen account? Registreer dan hier.

Pas het wachtwoord aan