spinner

Festival Oude Muziek 2013 – Huelgas Ensemble

do 29 aug 2013
Thema: Oud

Huelgas Ensemble olv. Paul van Nevel
dinsdag 27 augustus 22.30 uur – Pieterskerk
Lassus & Lejeune: Motetten, Psalmen, Chansons
door Irene Stolp

 

LASSUS VS. LEJEUNE
Liet het Huelgas Ensemble in hun eerste concert in het FOM de grenzeloze veelzijdigheid van Lassus zien, in het tweede optreden van dit ensemble onder leiding van artist in residence Paul van Nevel vergeleek het ensemble twee componisten: Orlandus Lassus en Claude Lejeune (zie afbeelding).
 

Beide componisten zijn in 1530 in Frans-Vlaanderen geboren. Beide hadden een onuitputtelijke inspiratie in de behandeling van het contrapunt. Lassus was de gevierde ‘patron’ in heel Europa terwijl Lejeune een even veelzijdig en originele componist was, maar bekend in de kleinere niche.
De basis van het onderscheid ligt in de geboorteplaats: Lassus groeide op in een eenzijdig katholiek Italiaans milieu, terwijl Lejeune opgroeide in Valenciennes, een van de militante Hugenotensteden. Later zou Lejeune uitgroeien tot het muzikale boegbeeld van de Franse reformatie.

 

In het programma waren paarsgewijs de toonzettingen van beide componisten te horen van (meestal) dezelfde tekst. Zo waren de verschillen goed te horen: Lassus conservatief, Lejeune juist avontuurlijker met ongewone wendingen, chromatiek en fugatische polyfonie.


Een concert door het Huelgas is een belevenis: ijle stemmen die kunnen aanzwellen, een doorzichtige en tegelijk rijke klank, betoverend.
Maar ook waren een aantal aspecten opvallend: de zangers en dirigent waren niet in het zwart gekleed (juist vrolijk maar stemmig gekleurd), en Van Nevel tikt altijd met zijn stemvork op een muziekstandaard om de toon aan te geven. – Dit werkte niet altijd; de eerste toon werd soms onzeker ingezet, en soms waren de zangers het niet eens over de eerste toon. –
Maar ik vergeef het ze gelijk; dit was grote klasse!


En wie kwam er wat mij betreft in dit concert als winnaar uit de bus: Lassus of Lejeune? Lejeune, voor deze keer.