spinner

La Divina Armonia – Festival Oude Muziek 2017

Thema: Oud
Genre: Barok

Programmamaker Johan Le Fèvre bezocht het concert van La Divina Armonia olv. Lorenzo Ghielmi tijdens het Festival Oude Muziek 2017. Lees hier zijn relaas.

La Divina Armonia / Lorenzo Ghielmi – Festival Oude Muziek 2017
Zondag 27 augustus 2017 – Hertz TivoliVredenburg
door Johan Le Fèvre

Hoe later op de avond… Voor een klein publiek trad zondagavond 27 augustus La Divina Armonia op in een zeer afwisselend concert dat een betere plaats in de programmering had verdiend. Rond het kistorgel van Lorenzo Ghielmi, die het nieuwe grote barokorgel even moest missen, schaarden zich zeven musici die tot fantastisch samenspel kwamen. Onder de titel ‘Organisten-Musiken: Cantates, concerti en motetten’ brachten zij muziek van Tunder, Buxtehude, Pachelbel, Lübeck en Reincken.

Een klagerig getoonzette en mooi gezongen cantate ‘Nisi Dominus aedificaverit’ van Franz Tunder (1614-1667) zette het concert in. In ‘Quemadmodum desiderat cervus’ van Dietrich Buxtehude (1637-1707) kwam sopraan Alice Rossi tot een sterke expressie: boeiend om naar te kijken. Deze muziek werd oorspronkelijk echter vaak verborgen op de koorgalerij naast het orgel uitgevoerd, met de organist als kapelmeester, dus je vraagt je af hoever deze uitvoeringspraktijk afwijkt van de protestantse piëtistische sfeer van die tijd in de Noord-Duitse kerken.

Gelukkig heeft Ghielmi gekozen voor een programma met veel variatie: delen uit een suite van Pachelbel (1653-1706), Partita nr.2 in C, brachten vrolijkheid en dansante muziek, leuke diminuties op het orgel en een aria waar de vaak nauwelijks hoorbare luit van Marco Baronchelli ook eens eruit sprong. In ensembles met veel blazers valt dit instrument vaak totaal weg in het continuo en gelukkig liet Ghielmi fagot en orgel soms even zwijgen zodat we momenten konden genieten van dit mooie instrument.

Prachtig samenspel van de violisten, Diego Castelli en Yves Ytier (die onaangekondigd Esther Crazzolara verving) en harmonieuze krachtige zang met veel inleving in ‘Jesu meine Freude’ van Buxtehude volgden. De bas van Wolf Matthias Friedrich liet ons sidderen in ‘Trotz dem alten Drachen’, die verslaat de duivel wel in zijn eentje! Daarna volgde van Vincent Lübeck (ca. 1654-1740) ‘Willkommen süßer Brautigam’ en van Johann Adam Reincken (1643-1722) de Sonata in e, een Allemande en een Courante, die af en toe “rockten”!

Saai was het allerminst en Ghielmi kwam af en toe van de kruk om zijn ensemble aan te vuren. Het concert werd afgesloten met Buxtehudes ‘Salve desiderium’, waarin de drie zangstemmen prachtig samengingen.
Het publiek klapte enthousiast en velen zullen met mij betreurd hebben dat er geen toegift was.