spinner

Le Steel band de la Trinidad

do 29 jan 2009

Le Steel-Band de la Trinidad, Magie Caraïbe, Arion/CBS ARN 33167
Op de hoes een shot van de onderkant van een dubbele steelpan, met de speler (pannist) er tussenin. Op de achtergrond (omhoog, de fotograaf lag kennelijk op de grond) kijken we langs wat palmboombladeren en een boomstam ins Blaue hinein – diep, diep blauw, want we zijn hier in het Caribisch gebied. Op Trinidad!
Dit LP bevat Calypsomuziek gespeeld door steelbands van het eiland. De achterkant van de hoes vertelt de geschiedenis van Trinidad en Tobago aan de hand van het ontstaan van de steelpan (ook bekend als steeldrum). Trinidad werd in 1498 door Colombus ontdekt, kwam afwisseld in Britse, Franse, Nederlandse en Spaanse handen om uiteindelijk eind 18e/begin 19e eeuw een heuse Engelse kolonie te worden tot de onafhankelijkheid begin jaren zestig.
De Engelse kolonisten creeërden suikerrietplantages en – na het uitsterven van de oorspronkelijke Amerindian bewoners – importeerden slaven uit Afrika om ze te bewerken. Het bekende verhaal. In 1883 verboden de kolonisten hun slaven om drum te spelen, want zo kon noch de duivel noch de revolutie losbreken, dachten zij. Maar de slaven wisten hun geliefde ritmes te behouden door eerst de zg. Tamboo Bamboos te maken: bamboestokjes van verschillende lengtes en diktes die, in de grond gestoken en geslagen, melodieuze "drums" opleverden – vaak ook in samenspel met een jeneverfles die bewerkt werd met een lepel.
In de jaren dertig kwam men op het idee om de bovenkant van oude olietonnen (‘steel pans’ uit ‘oil drums’ dus) uit te knippen en verschillende tonen te maken door ze in te deuken. En ziedaar de steelpans of steeldrums, die samen de steelband vormen.