spinner

Marion Boshuizen (Apollo Ensemble) over Händels Gevaarlijke Vrouwen

di 28 mei 2019
Thema: Klassiek

Op 30 mei speelt het Apollo Ensemble in Lelystad het concert ‘Händels Gevaarlijke Vrouwen’. De Concertzender maakt er opnamen. U kunt er live komen luisteren, of later via de Concertzender. Een gesprek met Marion Boshuizen over het Apollo Ensemble en ‘Händels Gevaarlijke Vrouwen’.

Wie is Marion Boshuizen?
‘Ik speel klavecimbel, fortepiano en orgel en ben een van de oprichters van het Apollo Ensemble. Dat heeft een artistiek leider – violist David Rabinovich – en een zakelijk leider – fagottist Thomas Oltheten. En ik zit daar tussen als assistent van beiden. Aan de ene kant bemoei ik me met de programmering en aan de andere kant met praktische dingen als repetitieschema’s en perscontacten. Zelf speel ik ook in andere orkesten, zoals Philharmonie Zuid-Nederland en Arc Ardens of Ensemble Conservatoire, en ik begeleid bij masterclasses of concoursen.’

Kun je wat over het Apollo Ensemble vertellen?
‘Het is een groep musici die altijd supergemotiveerd en met veel plezier samen speelt. We bestaan al sinds 1992. Muziek is ons leven. Muziek kan zoveel betekenen in een mensenleven, dat willen we graag delen. De spil is ons driemanschap, en daaromheen staat een fijne groep musici. Wij spelen programma’s die we zelf erg mooi vinden. Omdat we zonder dirigent spelen, is iedereen verantwoordelijk voor alles wat er op het podium gebeurt. Dat maakt het spannend, levendig en vooral leuk. Voor publiek dat ons ziet is dat bijzonder, en ik denk ook dat je het kunt horen. Dat moet iedereen dan maar in de radio-uitzending horen. We nemen ook muzikale risico’s, in timing bijvoorbeeld, en het is dan heel goed om te merken hoe geconcentreerd iedereen reageert. Niets gaat op de automatische piloot.’

Welke muziek spelen jullie?
‘In dit programma spelen wij muziek van Händel. Wij spelen op historische instrumenten, maar dat betekent niet dat we alleen barokmuziek spelen. We doen barok, klassiek, romantiek en gaan nu in de zomer zelfs muziek van rond 1900 doen. Iedere tijd heeft zijn eigen klankkleur, eigen instrumenten en speelstijl. Ons repertoire is groot, en we spelen zowel in kleine bezetting (vanaf duo) tot grote programma’s, zoals passies en symfonieën.’

Hoe zijn jullie op het thema Gevaarlijke Vrouwen gekomen?
‘We werken al jaren samen met de Noorse sopraan Siri Thornhill en op een avond waren we wat aan het praten, over muziek, en we kwamen op aria’s waarin vrouwen een hoofdrol spelen. De ene vrouw zo mooi dat ze iedereen kon verleiden, de andere een tovenares, en weer een ander ging over lijken om haar zin door te drijven. Zo kwamen we op het idee om een programma te maken met dat thema. Händel is een goede componist daarvoor, hij heeft veel opera’s en cantates geschreven . Vrouwen als Agrippina: daar moet je wel echt voor oppassen. Siri is een fantastische sopraan en ik verwacht een paar mooie concerten.. Zij werkt met vele grote clubs zoals de Bachvereniging, en Amsterdam Baroque. We hebben met haar eerder een cd opgenomen met Joodse barokmuziek. Met dat programma zijn we ook naar Australië en de USA geweest.’

Hoe is het programma samengesteld?
‘We wisselen vocale en instrumentale werken af. Händel is natuurlijk ook beroemd vanwege zijn concerti grossi, dus die mochten niet ontbreken. Daarnaast wilden we graag wat verschillende vrouwen met verschillende karakters neerzetten. Niet alle “gevaarlijke vrouwen” zijn ook slecht. En dan heb je nog aria’s en langere cantates. Daar moet je ook keuzes in maken. Ik hoop en denk dat we een heel afwisselend programma hebben, met veel verschillende karakters en emoties.’

Wat vind je het meest aansprekende nummer dat jullie brengen?
‘Dat is moeilijk. Ik ben zelf altijd erg gecharmeerd van “Ah, mio cor”. Daar is een tovenares Alcina, die net gehoord heeft dat de betovering, waarmee zij Ruggiero in haar macht had, is verbroken. Een lied vol verdriet, wanhoop, maar dan herneemt ze zichzelf ook weer. En de cantate “Agrippina” vind ik ook erg fijn om te spelen. Zo krachtig, karaktervol.’

De opnamen worden gemaakt in Het Anker in Lelystad. Wat is dat voor een zaal?
‘Het is een kerk in Lelystad. Het is onze repetitie-locatie. Klinkt goed.’

De Concertzender maakt geluidsopnamen. Komen jullie vaker op de radio? Wat is jullie ervaring met radio?
‘We komen geregeld op de radio. De concertzender maakte opnames, maar ook doen we opnames voor radio 4. En we hebben diverse TV registraties gemaakt voor Stingray Classica (Brava).’

Treden jullie nog meer op met dit programma?
‘Op Hemelvaartsdag hebben we twee concerten met dit programma: ’s morgens om 11 uur in de kapel van het Karmelklooster in Drachten en dan ’s avonds in Het Anker. En op zaterdag 1 juni in de Händel Festspiele in Halle, in Duitsland.’

Door: Lucie Th. Vermij

Meer informatie
Het Apollo Ensemble met ‘Händels Gevaarlijke Vrouwen’
Datum: 30 mei 2019, 20u
Locatie: Het Anker, Karveel 33 01, 8231 BH Lelystad
Het Apollo Ensemble
Toegangskaarten (à € 17,50) :