spinner

Opera in de XXe eeuw: Karlheinz Stockhausen

vr 14 jun 2019
Thema: Hedendaags

door Luc Nijs

Je kan de Duitse componist Karlheinz Stockhausen (1928-2007) zonder probleem een icoon van de naoorlogse klassieke muziek en operawereld noemen. Zijn opera’s bleven tot op heden wat onderbelicht bij zijn andere werk. En dat is ten onrechte. Het hoogtepunt van dat opera-oeuvre is ongetwijfeld de opera-cyclus ‘Licht: Die Sieben Tage der Woche’, een cyclus van zeven operas die hij schreef tussen 1977 en 2003. Als ik er eentje uit die cyclus moet halen dan is het allicht ‘Donnerstag aus Licht’ uit 1980. Het werk ging in 1981 in première in Italië. Ondanks dat het publiek enthousiast was, waren de recensenten brutaal ontevreden, en speelden het zelfs ‘ad hominem’. De muziek kon dan nog wel bekoren, het visuele kon het mysterieuze van de opera en de cyclus niet waar maken. De bijeengeharkte muzikale meuk getuigde van verwoestende pretentie, zo vond men. Enkele jaren later waren de meningen alweer wat bijgedraaid en overheerste de aandacht voor het mystieke, het verhevene en het verrijkende van de opera.

Stockhausens muziek blijft zowel tijdens als na zijn leven de meningen verdelen. Maar laat u verrassen. U krijgt geen spijt!

Aanbevolen opname: Karlheiz Stockhausen- Donnerstag aus Licht- opname 1980, uitgebracht bij DG in 1988 (4CDs) (DG4233 792) met het Nederlands Radio kamer orkest, het Westduitse Radiokoor en het Ensemble InterContemporain o.l.v. Karlheinz Stockhausen zelf, met o.a. Robert Gambill, Annette Meriweather en Matthias Hölle.