spinner

Orlando Festival 2019

za 20 jul 2019
Thema: Klassiek

do 8 augustus – zat 17 augustus 2019, Rolduc/Kerkrade: Klassieke kamermuziek in Limburg

Van deze concerten is nog geen uitzenddatum bekend.

kaarten voor deze concerten

De Concertzender neemt een flink aantal concerten op in Rolduc. Maar er zijn ook masterclasses, lessen en regioconcerten. Zie orlandofestival.nl.


Rond drie eeuwwisselingen donderdag 8 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Hans Kox (1930-2019) Le Chant du Merle (1998)
Ingrid Geerlings fluit
Arnold Schönberg (1874-1951) Vier Lieder op.2 (1899-1900)
1. Erwartung (Richard Dehmel)
2. Schenk mir Deinen goldenen Kamm (Richard Dehmel)
3. Erhebung (Richard Dehmel)
4. Waldsonne (Johannes Schlaf)
Axel Everaert tenor & Charly Delbecq piano
Ludwig van Beethoven (1770 – 1827)
Sonate nr.23 op.57 (Appassionata) (1803-1806)
Allegro assai; Andante con moto; Allegro ma non troppo
Shuann Chai piano

Met de deur in huis vallen: het Orlando Festival begint met een eerbetoon aan Hans Kox, centraal componist, van wie 14 composities zullen klinken. Kox heeft nog wel meegekregen dat we hem zo in het zonnetje gingen zetten, maar helaas is hij begin dit jaar overleden. Een eeuw voordat Kox de zang van de merel toonzette, schreef Schönberg de prachtige laatromantische liederen op.2, die zelden door een tenor worden gezongen. (Axel Everaert zong vier festivals geleden zeer mooi Schönberg’s orkestliederen op. 8 samen met Gruppo Montebello, ook op CD vastgelegd.) Weer een eeuw eerder componeerde Beethoven de onstuimige pianosonate die we nu kennen als
de ‘Appassionata’, door Shuann Chai op een historische vleugel uitgevoerd.

Opname: Kees van de Wiel, E06886

Orlando opent in stijl! donderdag 8 augustus 20:00 uur, Theater Kerkrade

Aleksandr Borodin (1833-1887) Kwartet nr.2 in D (1881)
Allegro moderato; Scherzo. Allegro; Notturno. Andante; Finale: Andante-Vivace
Rusquartet: Xenia Gamaris viool, Anna Yanchishina viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello
Hans Kox (1930-2019)
Variations on a Theme by Ludwig van Beethoven (1991)
Katherine Dowling piano
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) Pianotrio nr.2, op.67 (1944)
Andante; Allegro con brio; Largo; Allegretto
Osiris Trio: Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello, Ellen Corver piano

Het Orlando Festival brandt los met een karakteristiek programma. De twee ‘huisensembles’, het Osiris Trio (Nederland) en het Rusquartet (Rusland), spelen twee Russische meesterwerken uit de 19e en 20ste eeuw, en de Canadese pianosoliste Katherine Dowling speelt een spannende compositie van de centrale componist van dit jaar, de eerder dit jaar overleden Hans Kox (1930-2019), van wie tijdens Orlando nog 13 belangrijke composities in diverse bezettingen worden uitgevoerd.

Opname: Kees van de Wiel, E06887

Hup Holland Hup! vrijdag 9 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Gerrit Jan van Eijken (1832 – 1879) Sonate op.5 (ca.1865?)
Allegro agitato; Andante; Moderato
Shunske Sato viool & Shuann Chai piano
Hans Kox (1930-2019) Sonate (1987/1991)
Allegro; Nocturne (Larghetto); Vivace capriccioso
Nemtsov Duo: Mikhail Nemtsov violoncello & Elena Nemtsova piano
Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Dit programma had ook kunnen heten: “De Nederlanders een lesje leren…” Dankzij een in Nederland wonend Chinees/Japans echtpaar (Chai en Sato) worden we opmerkzaam gemaakt op de unieke vioolsonate van ‘onze eigen’ Van Eijken. En twee Russen spelen muziek van de Nederlander Kox. Respectvolle internationale samenwerking in optima forma. En de bijdrage van de masterclass ensembles draagt daar vast en zeker aan bij.

Opname: Kees van de Wiel, E06888

Alweer een merel… zaterdag 10 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Edvard Grieg (1843-1907) Sonate nr.3, op.45 (1887)
Allegro molto ed appassionato; Allegretto espressivo alla Romanza; Allegro molto;
Allegro animato
Peter Brunt viool & Ellen Corver piano
Olivier Messiaen (1908-1992) Le merle noir (1952)
Ingrid Geerlings fluit & Katherine Dowling piano
Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Het muziekleven veronachtzaamt vaak de overige werken van componisten die een ‘tophit’ van alle tijden hebben geschreven. Zo ook in het geval van Grieg, wiens Peer Gynt met recht ‘music for the millions’ genoemd mag worden. Maar hoe zit het dan met die derde vioolsonate? Ingrid Geerlings, de vaste fluitiste van Orlando, lijkt zich dit jaar te specialiseren in het nabootsen van de merel…

Opname: Kees van de Wiel, E06889

Bach, zwerfvogels en meer… zaterdag 10 augustus 20:00 uur, Abdijkerk, abdij Roldoc

Praeludium pro Organo Pleno in Es BWV 552,1 (1739?)
Maria Alejandra Castro Espejo (geb.1978)
Parallel / Non Parallel Part 2, voor orgel solo (2008)
Max Reger (1873-1916) Uit Zwölf Stücke op.59: nr.12
Te Deum (1901)
Tjeu Zeijen orgel
Hans Kox (1930-2019) Stray Birds voor trompet en orgel (2015)
Cyrus Allyar trompet & Tjeu Zeijen orgel
Johann Sebastian Bach Sonate in C, BWV 1005 (1720)
Adagio; Fuga; Largo; Allegro assai
Shunske Sato viool

Inmiddels is het concert in de kerk van Rolduc een mooie Orlando traditie geworden. Met orgel soli van Bach en Reger en dit jaar wel heel bijzondere kamermuziek: een recent werk van de centrale componist Hans Kox voor trompet en orgel. Orlando besteedt welverdiende aandacht aan het werk van Maria Alejandra Castro Espejo. Shunske Sato, violist en artistiek leider van de Nederlandse Bach Vereniging, speelt na de pauze een van de zes mijlpalen van Bach voor viool solo op barokviool. Wordt vervolgd…

Opname: Kees van de Wiel, E06890

Twee veertigers zondag 11 augustus 16:30 uur, abdijkerk, abdij Roldoc

Robert Schumann (1810-1856) Phantasiestücke op.73 (1849)
Zart und mit Ausdruck; Lebhaft, leicht; Rasch und mit Feuer
Nemtsov Duo: Mikhail Nemtsov violoncello & Elena Nemtsova piano
Béla Bartók (1881-1945) Sonate nr.1 (1921)
Allegro appassionato; Adagio; Allegro
Kristian Winther viool & Katherine Dowling piano

Schumann had slechts twee dagen nodig om deze ‘fantasiestukken’ te componeren. Oorspronkelijk zijn ze voor klarinet en piano gedacht, maar de componist voorzag ook in versies voor altviool of violoncello in plaats van klarinet. Aan het Nemtsov Duo de mooie opdracht om binnen een kort tijdsbestek teder, levendig, licht, snel en vurig te spelen.
Bartók droeg zijn beide vioolsonates op aan de vurige Hongaarse violiste Jelly d’ Arányi, met wie hij deze stukken ook uitvoerde. Kristian Winther heeft beide sonates en de fameuze solosonate op zijn repertoire, op dit concert speelt hij samen met Katherine Dowling de virtuoze expressionistische
eerste sonate.

Opname: Kees van de Wiel, E06891

Zomermuziek! (en weemoed) zondag 11 augustus 20:00 uur, kloosterbibliotheek, abdij Roldoc

Samuel Barber (1910-1981) Summer Music, op.31 (1955)
Ingrid Geerlings fluit, James Austin Smith hobo, Alan R. Kay klarinet,
Ron Schaaper hoorn, Dorian Cooke fagot
Hans Kox (1930-2019) Lied ohne Worte (2000)
James Austin Smith hobo & Mikhail Nemtsov violoncello
Antonio Vivaldi (1678-1741) Concert in F, RV 490 (17??)
Allegro; Larghetto; Allegro
Dorian Cooke fagot, masterclass strijkkwartet, Dirk Luijmes klavecimbel,
Toby Hughes contrabas
Aleksandr Borodin (1833-1887) Kwartet nr.1, in A (1874-1879)
Moderato-Allegro; Andante con moto; Scherzo. Prestissimo; Andante-Allegro risoluto
Rusquartet: Xenia Gamaris viool, Anna Yanchishina viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello
Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Een onvervalst Orlando programma, met 16 kamermusici in muziek uit vier eeuwen. Van sprankelende Vivaldi, vrolijke Barber, een uniek duo van Kox tot en met meeslepende Russische romantiek. Rusquartet speelt dit jaar de complete werken van Borodin, buiten Rusland nog altijd niet op volle waarde geschat. Dorian Cooke vervolgt haar ontdekkingstocht in de Vivaldi fagotconcerten (dit is haar derde fagotconcert op Orlando, en er zijn nog 34 te gaan) en de vijf vaste blazers van Orlando spelen een unanieme wens, zomermuziek!

Opname: Kees van de Wiel, E06892

Welkom en afscheid maandag 12 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Franz Schubert (1797-1828)
Frühlingsglaube op.20 nr.2 D 686 (1820)
Beim Winde D 669 (1822)
Das Zügenglöcklein op.80 nr.2 D 871 (1826)
Willkommen und Abschied D 767 (1822)
Axel Everaert tenor & Charly Delbecq piano
Oliver Knussen (1952-2018) Reflection (2016), op.31a
Kristian Winther viool & Katherine Dowling piano
Frédéric Chopin (1810-1849)
Introduction et polonaise brilliante op.3 (1829)
Nemtsov Duo: Mikhail Nemtsov violoncello & Elena Nemtsova piano
Hans Kox (1930-2019) The jealous guy plays his tune (1975)
Kristian Winther viool & Katherine Dowling piano

Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Kenmerkend voor Orlando is de afwisseling van bezettingen, zo wordt dit concert bijvoorbeeld gegeven door drie verschillende duo’s (en nog een verrassing). Normaal gesproken hoort u deze stukken in de zaal op drie verschillende recitals, nu op een middag. Bovendien voert dit concert u naar (minstens) vier verschillende stijlen en landen. Van centraal componist Hans Kox wordt een kort stuk gespeeld met een intrigerende titel. Kunnen de musici u duidelijk maken waar het om gaat? En hoort u reflectie, verklankt door Oliver Knussen? Met nieuwsgierigheid en een welwillend oor (of twee) komt de luisteraar een heel eind…

Opname: Kees van de Wiel, E06893

Orlando ten voeten uit! maandag 12 augustus 20:00 uur, Aula major, abdij Roldoc

Johann Sebastian Bach (1685-1750) Concert in A, BWV 1055 (1738)
Allegro; Larghetto; Allegro ma non tanto
James Austin Smith oboe d’amore, masterclass strijkkwartet,
Dirk Luijmes klavecimbel
Hans Kox (1930-2019) Four studies (1988)
Adagio liberamente; Poco allegro; Adagio sostenuto cantabile; Allegro assai
Toby Hughes contrabas
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791) Adagio KV 580a (1784)
James Austin Smith oboe d’amore, Xenia Gamaris viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975) Kwartet nr.11 op.122, in f (1966)
Introduction. Andantino; Scherzo. Allegretto; Recitative. Adagio; Etude. Allegro;
Humoresque. Allegro; Elegie. Adagio; Finale. Moderato
Rusquartet: Xenia Gamaris viool, Anna Yanchishina viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello

Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Van Bach klinkt op ieder Orlando Festival minstens een soloconcert (en dan in enkelvoudige bezetting) en een kamermuziekwerk. James Austin Smith neemt dit jaar zijn oboe d’amore mee, en behalve Bach vaart ook Mozart daar wel bij. Van hem hoort u het enige werk dat al vier jaar lang opzettelijk in herhaling op het programma prijkt: het wonderschone Adagio. Contrabassist Toby Hughes bracht de afgelopen jaren het publiek in vervoering met zijn expressieve spel, nu hoort u hem moederziel alleen in de veeleisende concertetudes van centraal componist Hans Kox.
Rusquartet speelt het droevige en tevens troostrijke elfde kwartet van Sjostakovitsj, in memoriam Vassili Sjirinski, tweede violist van het Beethoven Kwartet, Sjostakovitsj’ favoriete strijkkwartet.

Opname: Kees van de Wiel, E06894

Vijf componisten in twee composities dinsdag 13 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Zdeněk Lukáš (1928-2007) Duo di Basso op.210 (1987)
Preludium; Scherzo; Postludium
Peter Karetnikov violoncello & Toby Hughes contrabas
Nikolaj Rimski-Korsakov (1844-1908)/Anatoli Ljadov (1855-1914)/
Aleksandr Borodin (1833-1887)/Aleksandr Glazounov (1865-1908)
Kwartet op de naam B-la-f (1886)
Sostenuto assai. Allegro; Scherzo. Vivace; Serenata alla spagnola. Allegretto; Finale. Allegro
Rusquartet: Xenia Gamaris viool, Anna Yanchishina viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello

De Tsjechische componist Zdeněk Lukáš, hier te lande nog nauwelijks bekend, laat een groot oeuvre na, veelal geïnspireerd op Tsjechische volksmuziek. Zijn ‘lage’ duo stelt ‘hoge’ eisen aan de uitvoerders. Vier componisten die samen iets componeren? Dat bestaat niet, maar in dit bijzondere kwartet hebben vier Russen een eerbetoon geschreven aan de uitgever Mitrofan Petrovitsj Belajeff, ter gelegenheid van diens 50ste verjaardag. Elke componist schreef een deel, en alle vier gebruikten ze met grote nadruk de drie noten die uit de naam Belajeff te halen zijn: B-La-F, oftewel Bes-A-F. Die unieke samenwerking leidde tot dit ‘kwartet door een kwartet’, dat zelden op de Nederlandse podia wordt gespeeld.

Opname: Kees van de Wiel, E06895

De stille schreeuw, Schuberts inspiratie en meer… dinsdag 13 augustus 20:00 uur, Aula major, abdij Roldoc

Georg Philipp Telemann (1681-1767) Sonate in Bes, TWV 42:B5 (1737?)
Mesto; Allegro; Andante; Vivace
Kristian Winther viool, Dorian Cooke fagot, Dirk Luijmes klavecimbel
Hans Kox (1930-2019) The Silent Cry (2001)
Adagio; Allegro molto; Andante sostenuto
James Austin Smith hobo,
Osiris Trio: Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello, Ellen Corver piano
Johannes Brahms (1833-1897) Sonate op.120 nr.1, in f (1894)
Allegro appassionato; Andante un poco Adagio; Allegretto grazioso; Vivace
Alan R. Kay klarinet & Elena Nemtsova piano
James Matheson (geb.1970) Buzz (2001)
Alan R. Kay klarinet,
Osiris Trio: Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello, Ellen Corver piano
Johann Nepomuk Hummel (1778 – 1837) Kwintet op.87 (1802)
Allegro risoluto assai; Minuet e Trio. Allegro con fuoco; Largo; Finale. Allegro agitato
Shuann Chai piano, Shunske Sato viool, Tom Congdon altviool,
Mikhail Nemtsov violoncello, Toby Hughes contrabas

Franz Schuberts bekende ‘Forellenkwintet’ maakt gebruik van een zeldzame instrumentatie, pianokwartet plus contrabas, die hij ontdekte dankzij dit kwintet van Hummel, de briljante leerling van Mozart, die hiermee de eer toekomt deze bezetting voor het eerst te hebben benut. Shuann Chai speelt dit virtuoze werk op een historische vleugel. Het Osiris Trio gaat hernieuwde samenwerkingen aan met Alan R. Kay en James Austin Smith, in opwindend werk van de levende componist Matheson en in een theatrale en heftige
compositie van Hans Kox. Tegenover deze drie vermoedelijk onbekende werken van minder bekende componisten staan de grote namen Telemann en Brahms, elk vertegenwoordigd met een rijp werk.

Opname: Kees van de Wiel, E06896

Heel bekend en heel onbekend woensdag 14 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Hans Gál (1890-1987) Serenade op.93 (1935)
Cantabile; Burletta; Intermezzo; Giocoso
Alan R. Kay klarinet, Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello
Johannes Brahms (1833-1897) Sonate in e, op.38 (1862-65)
Allegro non troppo; Allegretto quasi Menuetto; Allegro
Toby Hughes contrabas & Elena Nemtsova piano

Het onmiskenbare talent van de Oostenrijkse componist en musicoloog Hans Gál werd na de eerste wereldoorlog herkend door grote namen als Wilhelm Furtwängler en Richard Strauss. Zijn opera’s werden gedurende het interbellum in meer dan 20 theaters opgevoerd. De vlucht voor de nationaalsocialisten voerde hem vanuit Berlijn in 1933 naar Wenen en vandaar in 1938 naar Engeland. Uiteindelijk werd hij vooral bekend vanwege zijn uitgaves van de muziek van Johannes Brahms en door het feit dat hij
mede-oprichter was van het beroemde Edinburgh Festival. Zijn bijzonder rijke oeuvre krijgt hernieuwde belangstelling in onze eeuw. Toby Hughes en Elena Nemtsova verrasten het publiek vorig jaar op uiterst aangename wijze met de versie voor contrabas van de vioolsonate van Franck. Dat overtuigende pleidooi wordt nu vervolgd met hun visie op de eerste cellosonate van Brahms.

Opname: Kees van de Wiel, E06897

Zeventig en nog jeugdig woensdag 14 augustus 20:00 uur, Aula major, abdij Roldoc

Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893)
Mijn geest, mijn engel, mijn vriend (1850?)
Neem mijn hart (1873)
Wiegenlied op.16 nr.1 (1872)
Waarom? op.6. nr.5 (1869)
Axel Everaert tenor & Charly Delbecq piano
Otto Ketting (1935-2012) Trio (1988, revisie 1995) I.II.
Osiris Trio: Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello, Ellen Corver piano
Leoš Janáček (1854-1928) Mládí (Jeugd) (1924)
Allegro; Andante sostenuto; Vivace; Allegro animato
Ingrid Geerlings fluit/piccolo, James Austin Smith hobo,
Alan R. Kay klarinet, Lluís Casanova Martínez basklarinet,
Ron Schaaper hoorn, Dorian Cooke fagot
Robert Schumann (1810-1856) Pianokwintet op.44 (1842)
Allegro brillante; In modo d’una marcia. Un poco largamente; Scherzo: Molto vivace;
Allegro ma non troppo
Shuann Chai piano
Rusquartet: Xenia Gamaris viool, Anna Yanchishina viool,
Ksenia Zhuleva altviool, Peter Karetnikov violoncello

Muziek kan ‘bedriegen’: Janáček was geen jongeling, maar zeventig jaar oud toen hij het bruisende en sprankelende werk Jeugd voor blaassextet schreef. Vorig jaar maakte de Spaanse jonge klarinettist Lluís Casanova Martínez deel uit van de masterclass, dit jaar hebben de vijf Orlando blazers hem in hun
gelederen opgenomen. Het beroemde pianokwintet van Schumann wordt uitgevoerd op een historische vleugel. Schumann’s bijzondere schrijfwijze voor de combinatie van piano en strijkkwartet komt zodanig optimaal tot zijn recht, een regelrechte ‘ooropener’ voor wie dit nog niet eerder meemaakte.
Het Osiris Trio neemt het pianotrio van Otto Ketting op het repertoire, een waar meesterwerk, dat veel te weinig te horen is. Tenor Axel Everaert spreekt vloeiend Russisch en weet waarover hij zingt; bij Tsjaikovski is dat meestal nogal melancholiek…

Opname: Kees van de Wiel, E06898

Twee giganten en .. vrijdag 16 augustus a uur, Aula minor, abdij Roldoc

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Sonate op. 102 nr.1, in C (1815)
Andante -Allegro vivace; Adagio-Tempo d’andante-Allegro vivace
Nemtsov Duo: Mikhail Nemtsov violoncello & Elena Nemtsova piano
Pjotr Iljitsj Tsjaikovski (1840-1893) Trio op.50 (1882)
Pezzo elegiaco. Moderato assai. Allegro giusto; A. Tema con Variazioni. Andante con moto.
B. Variazione Finale e Coda. Allegro risoluto e con fuoco-Andante con molto
Osiris Trio: Peter Brunt viool, Larissa Groeneveld violoncello, Ellen Corver piano

Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici

Het Osiris Trio completeert met een uitvoering van het spectaculaire en monumentale pianotrio de volledige Tsjaikovski kamermuziek, die in de afgelopen jaren dankzij Rusquartet op Orlando te horen was. Het Nemtsov Duo, broer en zus Nemtsov, zette vorig jaar de Aula Minor in vuur en vlam met hun interpretatie van Beethovens Sonate in A, nu wijden ze zich aan de voorlaatste onstuimige sonate van de oude meester. En tegen het einde van de tien dagen Orlando Masterclass zal er zich ongetwijfeld iets prachtigs uit die hoek aandienen!

Opname: Kees van de Wiel, E06899

Tot slot.. zaterdag 17 augustus 16:30 uur, Aula minor, abdij Roldoc

Hans Kox (1930-2019) Préludes (1971)
Allegro; Vivace; Andante; Allegro marcato; Moderato; Tempo Giusto
Peter Brunt viool
Ferdinand Ries (1784 – 1838) Sonate op.38 no. 3 (1811)
Allegro con spirito; Adagio; Allegro
Shunske Sato viool & Shuann Chai piano
Max Reger (1873-1916) Suite op.131c nr.1, in G (1915)
Präludium. Vivace; Adagio; Fuge. Allegro
Larissa Groeneveld violoncello

Dit programma wordt aangevuld met optredens van masterclass musici Violist Peter Brunt heeft herhaaldelijk nauw samengewerkt met centraal componist Hans Kox, met name ook inzake de Préludes. Dat maakt zijn bijdrage, de laatste uitvoering van een werk van Kox op dit festival, nog eens extra bijzonder. Ferdinand Ries was Beethoven’s persoonlijk secretaris, leerling en vriend, en bovendien een uitmuntend componist met een groot oeuvre, met bijvoorbeeld 18 (!) sonates voor viool en piano. Voor de volgende edities van het Orlando Festival staat er meer kamermuziek van Ries op het programma, evenals van zijn collega en Beethoven leerling Carl Czerny. Max Reger schreef, geïnspireerd door zijn grote voorbeeld J.S. Bach, vele werken voor viool solo, alsmede drie suites voor altviool solo en drie voor violoncello.
Larissa Groeneveld speelde al eerder op Orlando de derde Reger Suite, de reis wordt vervolgd!

Opname: Kees van de Wiel, E06900