spinner

Orlando Festival 2021

do 1 jul 2021

do 12 – zo 22 augustus 2021, Rolduc/Kerkrade: Klassieke kamermuziek in Limburg

kaarten voor deze concerten

 

De Concertzender neemt een flink aantal concerten op in Rolduc. Maar er zijn ook masterclasses, lessen en regioconcerten. Zie orlandofestival.nl.

 

Per opname wordt een uitzenddatum vermeld zodra deze beschikbaar is.

 


Orlando is er weer! donderdag 12 augustus 20:00 uur, Theater Kerkrade

Felix Mendelssohn-Bartholdy (1809-1847) Pianotrio nr.2 op.66 (1845)
Allegro energico e con fuoco; Andante espressivo; Scherzo. Molto allegro quasi presto; Finale. Allegro appassionato

Osiris Trio:
Peter Brunt viool
Larissa Groeneveld violoncello
Ellen Corver piano

 Ludwig van Beethoven (1770-1827) Strijkkwartet op. 59 nr.1 “Rasumovsky” (1806)
Allegro; Allegretto vivace e sempre scherzando; Adagio molto e mesto- Thème russe. Allegro

Rusquartet:
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello

Traditiegetrouw opent het Orlando Festival de tien avondconcerten met een karakteristiek programma, vandaag uitgevoerd door twee solisten en de twee ‘huisensembles’: het Osiris Trio (Nederland) en
het Rusquartet (Rusland).
Twee componisten staan deze 39ste editie centraal: Ludwig van Beethoven, met 12 composities vertegenwoordigd, en Rudolf Escher, van wie zeven werken zullen klinken. Beethoven mede vanwege de door corona uitgestelde viering van zijn 250ste geboortejaar (die in 2020 internationaal danig in het water viel) en Escher omdat zijn prachtige muziek zelden klinkt, terwijl hij tot de belangrijkste Nederlandse componisten van zijn generatie behoort, evenals Alphons Diepenbrock, die 100 jaar geleden overleed. Van Mendelssohn klinkt een meeslepend romantisch meesterwerk, van Beethoven een van zijn geliefde Rasumovsky kwartetten. Bekend, onbekend, oud, nieuw: typisch Orlando.

Opname: Kees van de Wiel, E07055

Driewerf hoera voor Beethoven! vrijdag 13 augustus 20:00 uur, St. Janskerk Maastricht

Ludwig van Beethoven (1770-1827) Strijkkwartet op.18 nr.6 (1800)
Allegro con brio; Adagio, ma non troppo; Scherzo. Allegro; La Malinconia. Adagio-Allegretto quasi allegro

Rusquartet:
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello

Ludwig van Beethoven
An die ferne Geliebte, ein Liederkreis von Alois Jeitteles op. 98 (1816)

Axel Everaert tenor
Charly Delbecq piano

Ludwig van Beethoven Tweede symfonie op.36 (1801/1802)
(bewerking voor pianotrio door Ferdinand Ries, revisie Carl Czerny?)
Adagio molto-allegro con brio; Larghetto; Scherzo. Allegro; Allegro molto

Osiris Trio:
Peter Brunt viool
Larissa Groeneveld violoncello
Ellen Corver piano

 

Orlando eert Beethoven met uitvoeringen van twee sprankelende composities uit het begin van de 19de eeuw en van zijn revolutionaire liederencyclus over liefdesverdriet vanwege een onbereikbare geliefde. Vermoedelijk zijn deze tragische liederen autobiografisch op te vatten. De gangbare selectie uit de zes kwartetten van Beethovens op.18 beperkt zich tot de nummers 1 en 4. Wat Orlando betreft is dat niet het geval, ook de andere vier kwartetten komen in de komende jaren aan bod, nu alvast het zesde. En de tweede symfonie is in deze vorm weer ‘onbekend’ te noemen. Aanvankelijk leek het alsof het hier om een bewerking van Beethoven zelf gaat, maar aangenomen mag worden dat zijn leerling Ferdinand Ries er de hand in had en dat de versie nog eens herzien werd door zijn andere beroemde leerling, Carl Czerny. Het resultaat is dermate overtuigend dat de oorspronkelijke symfonische orkestratie bijna uit het oor verloren wordt. En wie weet hoort u deze muziek vanavond wel voor de eerste keer!

Opname: Kees van de Wiel, E07056

Een bonte avond met zeven musici en acht componisten zaterdag 14 augustus 20:00 uur, Abdijkerk Rolduc

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Prelude op.39 nr.2 (1789)

Dirk Luijmes orgel

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Sonate voor viola da gamba en klavecimbel, BWV 1029 (1720?) Bewerking voor hobo en orgel
Vivace; Adagio; Allegro

James Austin Smith hobo
Dirk Luijmes orgel

Rudolf Escher (1912-1980) Passacaglia (1937, rev. 1946)
Lento e molto tranquillo

Dirk Luijmes orgel

Jean Huré (1877-1930) Air (1902)
Lent et calme

Larissa Groeneveld violoncello
Dirk Luijmes orgel

César Franck (1822-1890)
Choral 3 (FWV 40) (1890)
Quasi allegro-Largamente-Quasi allegro-Adagio-Le double plus vite

Dirk Luijmes orgel

Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Adagio, KV 580a (1784)

James Austin Smith hobo
Xenia Gamaris viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello

Klaas ten Holt (geb. 1960)
Work Out, Happy phases (2020) (wereldpremière)

Larissa Groeneveld violoncello

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Fantasia in g SwWV 271 (circa 1600)

Dirk Luijmes orgel

Johann Sebastian Bach
Sonate, BWV 1003 (ca. 1720)
Grave; Fuga; Andante; Allegro

Shunske Sato viool

Beide orgels in de kerk van Rolduc worden tijdens dit concert door Dirk Luijmes bespeeld. Beethovens orgelwerk is vrijwel onbekend, hij was echter op zijn twaalfde jaar al beroepsorganist in het hoforkest in Bonn, en schreef meerdere werken voor dit majestueuze instrument. In 2021 staan we ook stil bij het feit dat de beroemdste Nederlandse componist aller tijden, Jan Pieterszoon Sweelinck, 400 jaar geleden stierf. Ook van centraal componist Rudolf Escher hoort u een vroeg solowerk. Na een bonte ontdekkingsreis, kriskras door vier eeuwen, inclusief een wereldpremière van een compositie van Klaas ten Holt voor violoncello solo (geschreven voor Larissa Groeneveld) besluit Shunske Sato met een uitvoering van Bach’s vioolsolosonate in a kleine terts.

Opname: Kees van de Wiel, E07057

Barok en romantiek omhullen een ‘tachtigjarige’ en een ‘baby’, muziek van 1600 tot 2021 zondag 15 augustus 20:00 uur, Kloosterbibliotheek Wittem

 

Antonio Vivaldi (1678-1741)
Fagotconcert RV 492 (17??)
Allegro non molto; Largo; Allegro

Dorian Cooke fagot
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello
Rebecca Fransen contrabas
Dirk Luijmes klavecimbel

Siegfried Thiele (geb. 1934)
Ballade (2021) (Europese première)

James Austin Smith hobo

Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Suite nr. 1, BWV 1007 (1717/1723)
Prelude; Allemande; Courante; Sarabande; Menuet I & II; Gigue

Mikhail Nemtsov violoncello

Jan Pieterszoon Sweelinck (1562-1621)
Pavana lachrymae (circa 1600)

Dirk Luijmes orgel

Rudolf Escher (1912-1980)
Trio (1939, rev. 1941/42)
Pastorale, largo-Rondeau, moderato-Vivace-Moderato-Vivace-Moderato-Fugue, allegro deciso-Pastorale, lento

James Austin Smith hobo
Alan R. Kay klarinet
Dorian Cooke fagot

Johannes Brahms (1833-1897)
Strijkkwartet nr.1 (1873)
Allegro; Romanze. Poco adagio; Allegretto molto moderato e comodo; Allegro

Rusquartet:
Xenia Gamaris viool
Anna Yanchishina viool
Ksenia Zhuleva altviool
Peter Karetnikov violoncello

Orlando vernieuwt, verrast én houdt tradities in ere: dit is alweer het vierde fagotconcert van Vivaldi, altijd met Dorian Cooke en altijd in Wittem. Wordt vervolgd, er zijn er nog 33.

James Austin Smith zat niet stil in de afgelopen -door corona beheerste- periode en ondernam een studiereis naar voormalig Oost-Duitsland, op zoek naar onbekend twintigste-eeuws repertoire voor zijn instrument, de hobo. Zijn ontmoeting met componist Siegfried Thiele leidde spontaan tot een nieuwe compositie, opgedragen aan James. Dirk Luijmes brengt een eerbetoon aan Jan Pieterszoon Sweelinck die 400 jaar geleden stierf en Mikhail Nemtsov vervolgt de cyclus van Bach suites voor violoncello solo. Rusquartet begint aan hun Brahms cyclus op Orlando met diens eerste gepubliceerde strijkkwartet (na minstens 15 vroege kwartetten vernietigd te hebben), voorafgegaan door het expressieve blaastrio van Rudolf Escher.

Opname: Kees van de Wiel, E07058

Vier sonates, vijf instrumenten maandag 16 augustus 20:00 uur, Aula Minor Rolduc

Johannes Brahms (1833-1897)
Sonate nr.2, op.100 (1886)
Allegro amabile; Andante tranquillo-Vivace; Allegretto grazioso, quasi andante

Shuann Chai piano
Shunske Sato viool

Rudolf Escher (1912-1980)
Sonate (1973)
Molto tranquillo; Vivo; Comodo

Alan R. Kay klarinet

Alphons Diepenbrock (1862 – 1921)
Berceuse (1912)

Axel Everaert tenor
Elena Nemtsova piano
Mikhail Nemtsov violoncello

Ferdinand Ries (1784-1838)
Grand Sonata op. 125 (1829)
Grave-Allegro; Larghetto con moto; Rondo. Allegretto

Shuann Chai piano
Larissa Groeneveld violoncello

“Onbevreesd verder!” Dit motto van Johannes Brahms kenmerkt zijn levensinstelling alsook zijn scheppingsdrang en die van zijn collega’s Escher, Beethoven en Ries, wiens muziek Orlando graag onder uw aandacht brengt. Solowerken voor klarinet zijn zeldzaam, de solosonate van Escher maakt optimaal gebruik van de veelzijdigheid van dit instrument. Alphons Diepenbrock schreef vele prachtige orkest en koorwerken, alsmede vele liederen. Helaas is er weinig kamermuziek van zijn hand, maar Orlando voert dit jaar alles van hem uit wat mogelijk is, vanavond de bijzondere Berceuse. De tweede vioolsonate van Brahms werd gecomponeerd tijdens een zomerverblijf in Zwitserland. Brahms schijnt gezegd te hebben dat de prachtige omgeving zo rijk aan melodieën was, dat men op moest passen er niet op te trappen, ook citeerde hij in dit werk kwistig motieven uit zijn eigen liederen.

Opname: Kees van de Wiel, E07059

Sprongen door de tijd, met acht musici op elf instrumenten dinsdag 17 augustus 20:00 uur, Theater Kerkrade

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Twaalf variaties op een thema uit Händel’s Judas Maccabeus (1796)

Shuann Chai piano Larissa Groeneveld violoncello

Rudolf Escher (1912-1980)
Blaaskwintet (1967)

Ingrid Geerlings fluit
James Austin Smith hobo
Alan R. Kay klarinet
Ron Schaaper hoorn
Dorian Cooke fagot

Johannes Brahms (1833-1897)
Sonate op.120 nr. 2 (1894)
Allegro amabile; Allegro appassionato; Andante con moto-Allegro

Alan R. Kay klarinet
Elena Nemtsova piano

Ludwig van Beethoven
Bagatelle no. 25 WoO 59 “Für Elise” (ca. 1810)
Poco moto

Shuann Chai piano

Ludwig van Beethoven
Kwintet op.16 (1796)
Grave-Allegro ma non troppo; Andante cantabile; Rondo. Allegro ma non troppo

James Austin Smith hobo
Alan R. Kay klarinet
Ron Schaaper hoorn
Dorian Cooke fagot
Shuann Chai piano

Van beide centrale componisten klinkt een kwintet met blazers, waar 170 jaar tussen ligt: een jonge Beethoven en een rijpe Escher.

Beethoven was kennelijk geïnspireerd door Mozarts kwintet van twaalf jaar eerder, hij componeerde in dezelfde toonsoort en voor dezelfde bezetting (piano, hobo, klarinet, hoorn en fagot). Escher schreef zijn blaaskwintet voor het wereldbefaamde Nederlandse Danzi Kwintet. Hij maakt gebruik van de oboe d’amore in plaats van de gewone hobo en laat fluit en klarinet afwisselen met respectievelijk altfluit en basklarinet, waardoor de klankkleur van het klassieke blaaskwintet wezenlijk veranderd en uitgebreid wordt. Beethoven schittert met een voorbeeld van zijn talent voor variatie (en improvisatie) en met een postuum werkje (graag niet meezingen of neuriën) waarvan verder nauwelijks iets bekend is, zelfs de benaming is twijfelachtig. Stukje bij beetje vordert het langjarige Orlando project met Brahms’ complete kamermuziek. Alan R. Kay en Elena Nemtsova spelen de tweede ‘beminnelijke’ klarinetsonate.

Opname: Kees van de Wiel, E07060

Klassiek, romantiek, laatromantiek en Escher! woensdag 18 augustus 20:00 uur, Aula Minor Rolduc

Franz Doppler (1821-1883)
L’oiseau des bois op.21 (1855-1874?)
Andantino moderato

Ingrid Geerlings fluit
Dirk Luijmes harmonium

Alphons Diepenbrock (1862-1921)
Entsagung (Johann Ludwig Uhland) (1883)
Maanlicht (Albert Verweij) (1885)
Receuillement (Charles Beaudelaire) (1907)

Axel Everaert tenor
Charly Delbecq piano

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonate op.30 nr.2 (1802)
Allegro con brio; Adagio cantabile; Scherzo. Allegro; Finale. Allegro

Shuann Chai piano
Shunske Sato viool

Rudolf Escher (1912-1980)
Sonatine (1959)
Allegro assai; Molto tranquillo (Senza oscillazione. Chiaro ed espressivo, ma sempre rigorosamente in tempo); Veloce (Risolute e regulatamente)

Ellen Corver piano

Felix Mendelssohn Bartholdy (1809-1847)
Sonate op.58 (1842/43)
Allegro assai vivace; Allegretto scherzando; Adagio; Molto allegro e vivace

Larissa Groeneveld violoncello
Ellen Corver piano

Ieder jaar presenteert Dirk Luijmes tijdens het Orlando Festival op zijn mooie harmonium curieuze verrassingen uit heden en verleden. Dit keer verbeeldt hij vier hoorns (het bos) als begeleiding van een kwinkelerend bosvogeltje, vertolkt door fluitiste Ingrid Geerlings. Een van Nederlands belangrijkste componisten, Alphons Diepenbrock, overleed honderd jaar geleden. Reden voor Orlando om zo veel mogelijk van zijn kamermuziek te laten horen. Diepenbrock werd tijdens zijn leven bewonderd door vele collega-componisten, waaronder zijn beroemde tijdgenoot Gustav Mahler. Wat Mahler kon bekoren, zal ons toch ook wel kunnen overtuigen?

Kenmerkend voor Orlando is de inbedding van de duo-sonate en liederen in de programmering. Als deze stukken al in de concertzaal klinken, dat is het op een eenvormig recital. Vanavond hoort u vijf verschillende combinaties, vijf mini-recitals door acht musici.

Opname: Kees van de Wiel, E07061

Solo, duo, trio, kwartet vrijdag 20 augustus 20:00 uur, Aula Minor Rolduc

Antonín Dvořák (1841-1904)
Bagatellen op. 47 (1878)
Allegretto scherzando; Tempo di minuetto. Grazioso; Allegretto scherzando; Canon. Andante con moto; Poco Allegro

Eliette Harris viool
Peter Brunt viool
Rosie Spinks violoncello
Dirk Luijmes harmonium

Ludwig van Beethoven (1770-1827)
Sonate op. 5 nr.1 (1796)
Adagio sostenuto-allegro; Rondo. Allegro vivace

Elena Nemtsova piano
Mikhail Nemtsov violoncello

Ludwig van Beethoven
Zeven variaties over Bei Männern, welche Liebe fühlen uit Wolfgang Amadeus Mozarts’s opera Die Zauberflöte WoO 46 (1801)

Mikhail Nemtsov violoncello
Elena Nemtsova piano

Calliope Tsoupaki (geb.1963)
In your heart (2019) (wereldpremière)

Larissa Groeneveld violoncello

Bedřich Smetana (1824-1884)
Pianotrio op.15 (1855)
Moderato assai-Più animato; Allegro, ma non agitato; Finale. Presto

Osiris Trio:
Peter Brunt viool
Larissa Groeneveld violoncello
Ellen Corver piano

Samen met twee nog te selecteren jonge musici uit de European Summer Course spelen Peter Brunt en Dirk Luijmes de Bagatellen van Dvořák voor de unieke combinatie van harmonium, twee violen en een violoncello. Smetana’s leven kende tussen 1854 en 1856 vele tragedies, drie van zijn vier dochters overleden in die jaren. Ter nagedachtenis aan zijn oudste dochter componeerde hij het sterk autobiografische pianotrio, waarin droefheid en somberte tot uitdrukking worden gebracht. Beethoven toont zijn bewondering voor Mozart in de variaties op een thema uit Die Zauberflöte. Zo wordt het duet tussen Pamina en Papageno een dialoog tussen piano en violoncello, waarbij Beethoven het thema op ingenieuze wijze van diverse kanten belicht. Het Nemtsov Duo speelt ook nog zijn eerste sonate met een virtuoze pianopartij die door Beethoven werd vertolkt bij de eerste uitvoeringen. De geboren Griekse componiste Calliope Tsoupaki woont sinds 1988 in Nederland. Ze is docente compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Van 2018 tot 2020 was ze Componist des Vaderlands. Voor Larissa Groeneveld schreef ze een solowerk dat vanavond de eerste uitvoering beleeft.

Opname: Kees van de Wiel, E07062