spinner

Bijdetijds

ma 11 jan 2010 19:00 uur

Limburgse Kaas #10. Kaasplankje.
Limburgse Kaas. Niet iedereen houdt ervan, maar het is wel een begrip.
Deel 10 van onze serie over hedendaagse Limburgse muziek is gewijd aan vijf zeer uiteenlopende componisten: Gerard Kockelmans, Henry Konsten, Lado Derjosz, Hans Meeuws en Hans Kockelmans.

Gerard Kockelmans (1925 – 1965). Als componist, dirigent en muziekpedagoog had hij een zeer grote invloed op het Limburgse muziekleven. Als componist combineerde Kockelmans elementen uit de klassieke traditie en de toenmalige avant-garde. Mede daardoor heeft zijn muziek iets tijdloos. Hij liet zich vaak inspireren door gedichten, vaak van Paul van Ostaijen.
Henry Konsten (1963) is componist, pianist, saxofonist en muziekdocent. Hij vindt zelf het componeren zijn belangrijkste bezigheid. Hij heeft een indrukwekkend oeuvre geproduceerd dat zowel avant-gardemuziek als meer klassiek getinte muziek beslaat.  
Lado Derjosz is een pseudoniem van Jos Smeets (1965), een docent Nederlands die zich ontpopt als een zeer veelbelovend componist. Derjosz componeert in zeer uiteenlopende stijlen, van pop tot avant-garde. Zijn ‘serieuze’ muziek beweegt zich van streng methodisch tot intuïtief-associatief.  
Hans Meeuws (1943) begon al als scholier met componeren. Hij heeft vele musicals en werken voor schoolorkest op zijn naam staan, maar zijn belangrijkste oeuvre betreft kamermuziek, veelal geïnspireerd op poëzie. Overigens gaat het niet alleen om vocale, maar ook om instrumentale werken.  
Hans Kockelmans is een zeer veelzijdig musicus. Hoewel componeren zijn belangrijkste activiteit is, speelt hij diverse zeer uiteenlopende muziekinstrumenten, is hij muziekdocent en bestuurder, een groot kenner van Middeleeuwse muziek, restaureert hij ‘vroege’ elektronische muziekinstrumenten, die hij deels ook doorontwikkelt, experimenteert met het elektronisch nabootsen van de akoestiek van historische gebouwen. En last but not least: hij staat bekend als de ‘geluidsdokter’. Veel van de opnamen de u in onze serie hoort, zijn door hem ‘gerestaureerd’. Als componist maakt Kockelmans meestal elektronische muziek. Hij gebruikt veelvuldig de zogenaamde granuele synthese, waarbij een akoestische geluidsgolf in minuscule fragmentjes wordt opgesplitst, waarna die fragmentjes vrij gemanipuleerd kunnen worden. Daarbij past hij een breed scala aan (deels zelfontwikkelde) componeertechnieken toe.  

1. Gerard Kockelmans : Polonaise (tekst: Paul van Ostaijen).
Ans Humblet, sopraan. Jo Huijts, Piano.
WoNo Productions 88650-2  
2. Henry Konsten -Slaap als een reus. Tekst: Paul van Ostaijen.
Arte Duo:
Aubrey Snell, saxofoon. Lineke Lever, piano.
Niet op cd verschenen  
3 Henry Konsten. Windstuk (2007). 10:01 Arte Duo: Aubrey Snell, saxofoon. Lineke Lever, piano. Niet op cd verschenen
4. Lado Derjosz (Jos Smeets). Inventio no. 3 ritmo en 2 duetten.
Suzanne Körvers, dwarsfluit. Tamara Smits, fagot. Ralph Henssen, trompet. Bert Dircks, trombone.
Niet op cd verschenen.
5. Lado Derjosz (Jos Smeets). Seriële variaties no. 1 & 2.
Suzanne Körvers, dwarsfluit. Kasper Schonewille, piano.
Niet op cd verschenen  
6. Hans Meeuws:
Liberté (1994). Tekst: Paul Eluard.
Henny Tonnaer,  sopraan. Leo Straetermans, dwarsfluit. Dorothé van den Berken, hobo. Paula Mooren, klarinet. Reinier Reingoud, viool. Fons Pisters, altviool. Pepijn Meeuws, cello. Petra Wolters, piano.
Niet op cd verschenen
7– Hans Kockelmans:
Deel uit Kadu (2009).
Hans Kockelmans
– elektronica. Gustaaf Hortense Le Doux: elektrische saxofoon.
Niet op cd verschenen

Samenstelling: