Vandaag is dit programma gewijd aan de Zuidduitse componist Rupert Ignaz Mayr.
Mayr werd geboren in Schärding, nabij Passau, maar over zijn muzikale opleiding is niets bekend. In 1670 trad hij als violist in dienst van de bisschop van Freising. Vanaf 1683 werkte hij aan het hof van keurvorst Max Emanuel in München, waar hij niet alleen als violist optrad, maar ook begon te componeren. In 1706 keerde hij terug naar Freising waar hij de functie van kapelmeester bekleedde en religieuze en instrumentale muziek componeerde. Daar schreef hij ook een aantal schoolopera’s, die door de studenten van het bisschoppelijk seminarie werden uitgevoerd.
In dit programma horen we twee werken voor een solostem en instrumenten en daarnaast een aantal vierstemmige stukken.
Rupert Ignaz Mayr (1646-1712)
1. Nisi Dominus
Gerd Kenda, bas. Ars Antiqua Austria olv. Gunar Letzbor
(cd: “Psalms from Sacri Concentus 1681” – Challenge Classics CC72759, 2018)
2. Scapulis suis
3. Ascendit Deus
4. Meditabor in mandatis tuis
5. Passer invenit
6. Confitebor tibi Domine*
Mechthild Bach, sopraan. Elisabeth Popien, alt. Hans Jörg Mammel, tenor (*solo). Gotthold Schwarz, bas. Capella Weilburgensis vocalis, L’arpa festante olv. Doris Hagel
(cd: “Confitebor tibi – Psalms, Motets, Concerti” – Profil PH08022, 2007)
7. Ave regina coelorum
Markus Forster, altus. Ars Antiqua Austria olv. Gunar Letzbor
(cd: “Sacri Concentus – Antiphonae (1681)” – Challenge Classics CC72828, 2019)
8. Credidi
9. Jubilate Deo
Mechthild Bach, sopraan. Elisabeth Popien, alt. Hans Jörg Mammel, tenor. Gotthold Schwarz, bas. Capella Weilburgensis vocalis, L’arpa festante olv. Doris Hagel
(cd: zie 2-6)
aanvulling:
Johann Caspar Kerll (1627-1693)
10. Toccata II
Joseph Kelemen, orgel
(cd: “Sämtliche freie Orgelwerke” – Oehms Classics OC 362, 2005)
Afbeelding: Freising, Residenzschloss (fink – Das Freisinger Stadt- und Kulturmagazin)